Apples populære Ipad sidder på næsten 70 procent af markedet for tavle-pc'ere - de såkaldte tablets - på grund af prisvenlighed og en unik brugerflade.
Det får den nye Microsoft Surface, som blev præsenteret natten til tirsdag, svært ved at konkurrere med, mener David Guldager, gadget-ekspert og redaktør på TV2 Beep. Men til gengæld har Microsofts nyskabelse en anden fordel, lyder det.
- Ipad'en er god, men der er mange mangler ved den. Og en af de store er, at dens funktioner er begrænset til apps'ene. Det er svært at lave eksempelvis dokumenter, man kan trække ud og bruge på en computer, siger David Guldager.
- Surface kan give en fuld computeroplevelse på en tablet. Og så er der tastatur i coveret, hvilket virker supersmart. Mange af dem, der bruger Ipad'en, sidder på arbejdsmarkedet, og Surface er målrettet det segment, siger han.
Målgruppen er altså ganske tydelig, men om Surface får succes er straks mere usikkert. Ipad'en har nærmest defineret den måde, vi forventer en tavle-pc fungerer på. Og det er svært at gå ind og ændre det, mener David Guldager.
Indtil videre har Microsoft kun fremvist designet og lidt grundlæggende oplysninger. Hvordan den kommer til virke, står hen i det uvisse, og det gør David Guldager spændt.
- Apples succes ligger ikke kun i det, Ipad'en kan, men den måde menuen virker på, og den måde fingrene bevæger sig på på skærmen. Det virker så naturligt, så Microsoft skal have stor fokus på, hvordan de vil udfordre det, siger han.
Den færdige Surface forventes at blive præsenteret til efteråret på samme tid som det nye Windows 8. Til den tid vil man sandsynligvis både kunne få telefoner, tablets og computere med samme styresystem fra Microsoft.
Med lanceringen bliver det første gang, at Microsoft bevæger sig ind på hardware-markedet. Og det er et nødvendigt skridt at tage, mener David Guldager, for Apple har haft stor succes med at kunne styre produkterne fra ende til anden.
- De foreløbige meldinger om Surface virker fornuftige. Og de vil også komme til at tage lidt markedsandele fra Apple. Men hvis de regner med, at de bliver størst, så kan de godt tro om.
- Apple har lagt sig så tungt på markedet, at vi nærmest definerer tablets ud fra deres måde at gøre tingene på, siger han.
/ritzau/