EU's klimakommissær, Connie Hedegaard, modtog mandag et brev, der i klare vendinger gør klart, at EU's nye klimaskat på luftfart indebærer en uacceptabel trussel mod flyindustrien og dens økonomi.
Skatten betyder, at flyselskaber skal betale en særlig klimaafgift, hver gang de lander eller letter i EU-lufthavne.
Syv store europæiske virksomheder advarer imod, at det, der skal være en gevinst for klimaet, i første omgang er ved at udvikle sig til en regulær handelskrig.
Men i stedet for at lade sig slå ud af kritikken, glæder Connie Hedegaard sig over, at flyselskaberne vil være med til at gøre den særlige EU-skat global.
- Den gode nyhed i dette brev er, at underskriverne opfordrer til, at man finder en global løsning i ICAO (FN's luftfartsorganisation, red.) så hurtigt som muligt. Det er det, EU har kæmpet for i flere år, siger Connie Hedegaard i en kommentar.
Brevet, der også er sendt til flere af Europas statsoverhoveder, kommer, efter at Airbus fredag kunne berette, at tre kinesiske firmaer nægter at færdiggøre ordrer på i alt 45 fly fra selskabet.
Det skyldes ifølge Airbus selv, at kineserne er stærkt utilfredse med den nye flyskat, som - hævder de - er i strid med internationale handelsaftaler og love.
Fra den kinesiske stat, der ejer de tre selskaber, afviser man dog den påstand. Beslutningen er en handelsaktivitet, som "staten ikke blander sig i," lyder det ifølge Financial Times.
27 lande overvejer i øjeblikket, hvordan de kan undgå eller eventuelt gengælde afgiften. Deriblandt er stormagter som Rusland og USA.
Connie Hedegaard understreger, at EU ikke har i sinde at acceptere tiltag fra tredjelande, som kun rammer europæiske selskaber.
I fredags tilkendegav samtlige EU-landes klimaministre, at de fortsat støtter afgiften.
/ritzau/