Europæiske flypassagerers rettigheder har siden februar 2005 været beskyttet af forordning 261, som blandt andet skal sikre retten til mad og drikke, hvis flyet er meget forsinket.
Men nogle af reglerne har vist sig at være både uklare og svære at håndhæve - og både passagerer og luftfartsselskaber har brokket sig. Derfor spiller EU-Kommissionen nu ud med et forslag til justering af reglerne.
- Nogle af hovedpunkterne i justeringen af de eksisterende regler:
* Ret til information. Man skal ikke længere bare have at vide, at ens fly er forsinket. En halv time efter planlagt afgang skal man også vide hvorfor.
* Ret til service og forplejning ved forsinkelse. Flyrejsens længde skal ikke længere være afgørende for, hvornår man skal tilbydes mad og drikke. Det gælder to timer efter planlagt afgang.
* Ret til at nå frem til destinationen så hurtigt som muligt. Hvis ikke selskabet selv kan flyve dig til din destination inden for 12 timer efter planlagt afgang, skal selskabet - så vidt muligt - købe dig et sæde på et andet selskabs fly.
* Ret til erstatning. Der har været stor uenighed om reglerne, som har været genstand for flere retssager. Tærsklen for forsinkelser, der udløser ret til erstatning, hæves fra tre til fem timer - men skrives nu direkte ind i reglerne.
* Ret til at klage. Alle luftfartsselskaber skal indføre en fast klageprocedure. De skal besvare klager inden for to måneder, og alle lande skal tilbyde mægling, en ombudsmand eller anden håndtering uden for domstolene.
* Bedre håndhævelse. EU-Kommissionen skal have bedre mulighed for at kontrollere, at medlemslandene lever op til reglerne.
- Nogle af hovedpunkterne i helt nye elementer, kommissionen foreslår:
* Nye rettigheder ombord på forsinkede fly. Efter en time i et forsinket fly skal passagererne have ret til at få vand, komme på toilettet og sikres passende opvarmning/afkøling. Efter fem timer har man ret til at komme ud og afbryde rejsen.
* Ny ret for "no shows". Hvis man har købt en returbillet og er ude af stand til at bruge udrejsen, skal man alligevel have ret til at bruge hjemrejsen.
* Ny ret til at rette stavefejl. Luftfartsselskaberne skal ikke længere kunne tage sig betalt for at udstede en ny billet, hvis ens navn er stavet forkert.
* Ny ret til service og forplejning på mellemlanding, hvis den bliver forlænget, fordi en forsinkelse på første fly betyder, at man misser det næste.
- Justeringer og præcisering af reglerne til gavn for luftfartsselskaberne:
* Hvis ekstraordinære omstændigheder som for eksempel en vulkansk askesky over Europa eller snestorm på Gran Canaria forhindrer flyvning i mere end tre døgn, bortfalder selskabets forpligtelse til at yde service og forplejning.
* Definitionen af ekstraordinære omstændigheder gøres mere klar. Tekniske problemer og strejker blandt selskabets egne ansatte er deres eget ansvar. Men strejker i andre lande og selskaber er ikke.
Kilde: EU-Kommissionen.
/ritzau/