83 passagerer, der var om bord på det Asiana Airlines-fly, der for nylig styrtede under landingen i San Francisco, kræver millioner i erstatning fra flyproducenten Boeing.
Det er stadig langt fra klart, hvad der var årsagen til, at Boeing 777-flyet forulykkede, men passagerernes advokater siger, at de første meldinger tyder på en mekanisk fejl.
Samtidig var der fejl på nødsliskerne, der blev åbnet inde i flyet og dermed "sårede passagererne yderligere og blokerede deres adgang til at komme i sikkerhed", lyder det fra advokatfirmaet Ribbeck Law i en meddelelse.
Der var også mulige problemer med sikkerhedsselerne. Redningsarbejdere var nødt til at give kabinepersonalet i det brændende fly knive, så de kunne skære passagerer fri, skriver firmaet.
Gruppesøgsmålet har i første omgang Boeing som mål, men det vil også komme til at inkludere blandt andet Asiana og underleverandører, der "kan være ansvarlige for katastrofen".
Asiana-flyet var fløjet fra Shanghai via Seoul og var ved at lande i San Francisco 6. juli, da ulykken skete. Tre personer mistede livet, og over 180 blev såret.
Zhang Yuan, der fik en alvorlig skade på rygsøjlen og brækkede sit ben, siger, at det er vigtigt for ofrene, at beskytte deres rettigheder "med det samme".
- Min mand, min datter, andre passagerer og jeg ville ikke have fået så frygtelige skader, hvis sliskerne og sikkerhedsselerne ikke havde spærret os inde i det brændende vrag, siger hun i meddelelsen.
Flyet mistede både halen, understellet og den ene vinge, da det ramte landingsbanen. Dele af flyet blev brændt væk.
Piloten i cockpittet var under oplæring, da ulykken skete. Han havde dog erfaring med at flyve til San Francisco - men om bord på et Boeing 747.
/ritzau/AFP