FN's luftfartsorganisation, Icao, er på sit møde i Montreal ved at enes om en aftale om civile flys CO2-forurening.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters, der beskriver en aftale, som ser ud til langt fra at leve op til de krav, EU's klimakommissær, danske Connie Hedegaard, har spillet ind til forhandlingerne.
Ifølge Reuters indstiller Icaos eksekutivkomité til hele medlemsforsamlingen af 191 lande, der holder møde i Canada, at man skal lave verdens første globale markedsbaserede ordning for CO2-kvoter, som skal gælde fra 2020.
Aftalen skal ifølge planen godkendes på Icaos næste møde om tre år.
EU havde søgt at få en ordning med hurtigere effekt med udgangspunkt i EU's egne regler for kvotehandel, ETS.
ETS-reglerne pålægger luftfartsselskaber at betale for den CO2, de udleder ved flyvninger til og fra EU.
Men efter betydelig modstand fra blandt andre USA og Kina satte EU tidligere i år sine regler i bero i håb om, at det kunne lykkes at lave en global aftale i Icao.
Klimakommissær Connie Hedegaard siger ifølge Reuters, at aftalen fra Icao viser, at "EU's hårde arbejde lønner sig", og at hun nu vil se på, hvordan EU frem mod 2020 kan arbejde videre med sin egen ETS-ordning.
Formelt er EU's egne regler kun suspenderet frem til april, og det er uklart, hvordan Hedegaard kan leve op til tidligere løfter om at sætte systemet i gang igen. Hun kan formentlig vente betydelig modstand i EU-Parlamentet, hvis der skal justeres på ETS.
Ifølge Reuters kan konsekvensen af Icao-aftalen være, at EU kun kan opkræve klimaafgifter fra fly, der flyver internt i EU. Og det kan gøre EU-systemet åbent for retssager fra luftfartsselskaber, der føler, at det er konkurrenceforvridende.
USA's klimaudsending, Todd Stern, byder kompromisset fra Icao velkommen.
- Efter nogle meget udfordrende diskussioner, hvor alle parter er gået på kompromis, har Icao klart forpligtet sig til multilateral handling for at håndtere klimaforandringer, siger Stern ifølge Reuters.
/ritzau/