Sidste chance for at byde på den svenske bilproducent Saab Automobiles konkursbo er tirsdag.
Angiveligt er der en håndfuld interesserede købere, blandt andre kinesiske Youngman og indiske Mahindra.
Boopgørelsen med svar på, hvor mange der har fordringer i Saab, fremlægges også tirsdag.
Det er allerede kendt, at gælden løber op i 12-13 milliarder svenske kroner. Da gælden langt overstiger værdien af Saab, vil mange kreditorer komme til at stå uden dividende.
Det står ikke klart, hvornår boopgørelsen afleveres til retten tirsdag, men angiveligt vil det ske i løbet af formiddagen. Umiddelbart efter lægges oplysningerne ud på nettet.
Uanset, hvad der sker, vil det for en ny ejer af Saab blive op ad bakke at drive virksomheden videre. Knasten er GM's holdning, der indtil nu er gået ud på at blokere for alle forsøg på at producere nye Saab-biler.
Ikke desto mindre er målsætning for bobestyrerne at sælge hele konkursboet, og at handlen skal være afsluttet i løbet af sommeren.
Opgørelsen af konkursboet skal ikke forveksles med den forvaltningsrapport, som gransker forholdene omkring konkursen og undersøger, om alt er gået til på rette vis. Den rapport kommer først senere.
- Da vil man ikke nøjes med at granske tiden omkring selve konkursen. Der vil blive fokuseret på alt i hele forløbet fra GM-tiden over GM's salg til de to rekonstruktioner. Her skal blandt andet erstatningen til ejerne undersøges.
Det sagde en af bobestyrerne, Hans Bergqvist, lige inden påske.
Bobestyrerne undersøger også en række transaktioner, der er foregået i forbindelse med konkursen, hvor det måske kan blive aktuelt at føre penge tilbage til konkursboet. Det handler om forretninger, som nu skal vurderes ud for de særlige konkursregler.
/ritzau/TT