Toyotas datterselskab Daihatsu følger nu trop og hjemkalder godt en kvart million biler på grund af mulige defekter i affjedringssystemet.
Den japanske bilindustri er i den seneste tid løbet ind i næsten uoverskuelige kvalitets- og sikkerhedsproblemer. Senest har Toyotas datterselskab Daihatsu tilbagekaldt 275.000 biler på grund af mulige fejl.
Daihatsu tager skridtet samtidig med, at Toyota, der ejer en aktiepost på over 51 procent af småbilspecialisten, hjemkalder flere end otte millioner af fabrikkens egne biler i hele verden på grund af livsfarlige speeder- og bremseproblemer.
Hjemkaldelsen af Daihatsubilerne skyldes mestendels manglende eller løse bolte i affjedringssystemet, mens andre problemer kan være løse brændstofslanger eller defekte bremselys.
Toyota, der i 2008 overhalede General Motors som verdens største bilproducent, har set sit omdømme alvorligt belastet af en strøm af klager, der spænder fra utilsigtet acceleration til bremsefejl og problemer styretøjsproblemer.
Daihatsu og Toyota er ikke de eneste japanske bilproducenter, der er i færd med at udbedre skader på defekte køretøjer.
Nissan sagde i sidste uge, at producenten hjemkalder næsten 540.000 biler på verdensplan som følge af bremse- og brændstofmålerproblemer, mens Honda sidste måned kaldte flere end 400.000 biler til service for at tjekke bilernes airbags, som kan eksplodere og udsende metalsplinter.
/ritzau/AFP