En dansk militærekspert kalder det "et usædvanligt held", hvis det atter er lykkedes syriske oprørere at skyde et af regimets fly ned - nemlig et russiskbygget kampfly af typen MiG, som oprørerne hævdede lørdag aften.
En afhoppet officer fra diktatoren Bashar al-Assads hær befinder sig i området og bekræfter nedskydningen, der skete, mens flyet angiveligt var ved at bombe landsbyen Khan al-Asal i den nordlige provins Aleppo. Men det er uvist, hvordan flyet er skudt ned.
Der er to muligheder, siger major Lars Cramer-Larsen fra Forsvarsakademiet.
- Det er tidligere lykkedes oprørerne at skyde et MiG23-fly ned, og det vurderede vi til at være sket med luftartilleri. Men normalt skyder man ikke kampfly ned med kanoner, så det vil jeg kalde rent held. Ellers skal flyet have fløjet meget lavt, siger han.
Men der verserer rygter om, at oprørsgrupperne i Syrien har fået adgang til såkaldte manpads - det vil sige skulderbårne missiler, som har avancerede søgehoveder, der aktivt styrer missilet mod målet. Og det er mere sandsynligt, at sådan ét er brugt.
Disse missiler kan affyres på meget kort afstand fra et hurtigt kampfly og ramme målet.
- Skytten kan fyre det af inden for fem kilometer fra flyet. Med større missilsystemer kan man være hundreder af kilometer væk, siger Lars Cramer-Larsen.
- Et af de største problemer, oprørerne har, er truslen fra luften, så der er ingen tvivl om, at de vil gøre deres yderste for at få fat i den type systemer. For da de ikke har luftstøtte, er de nødt til at have våben, der imødegår det, tilføjer majoren.
Masser af lande producerer de små skulderbårne missiler, men det er ikke bekræftet, at oprørerne i Syrien råder over dem, understreger Lars Cramer-Larsen.
Meget afhænger også af, hvor gamle MiG-fly det syriske luftvåben bruger.
Ældre flytyper råder ikke over muligheden for at iværksætte modforanstaltninger eller undvigemanøvrer mod indgående missiler, men det gør MiG-fly af tredje og fjerde generation.
/ritzau/