Annonce
Udland

Ny rapport: Havbund kan forklare huller i Estonias skrog

I juli blev der igen sendt kameraer ned til det sted i Østersøen, hvor vraget af "Estonia" ligger. Den svenske havarikommission genåbnede en undersøgelse af forliset, efter at der var fundet to huller i vraget, som der ikke tidligere har været opmærksomhed på. "Estonia" gik ned 28. september 1994. (Arkivfoto) Foto: Stefan Jerrevang/Ritzau Scanpix

Svensk havarikommission mener, at klipper på havbunden kan forklare huller i vraget af forliste "Estonia".

To huller i skroget på den sunkne færge "Estonia" kan muligvis være forårsaget af sten og klippeformationer på Østersøens bund.

Tirsdag præsenterede havarikommissioner fra Sverige og Estland en ny rapport efter sommerens undersøgelser ved det sted, hvor "Estonia" ligger.

De to landes havarikommissioner gik i gang med den ny undersøgelse i juli, efter at der i en dokumentarfilm for to år siden blev sået tvivl om de konklusioner, der blev draget i de officielle undersøgelser af ulykken.

Med i dokumentaren var blandt andet billeder af to større huller i skibsvraget. Huller, som frem til da ikke havde været offentligt kendt.

Det har ført til spekulationer om en eventuel eksplosion på færgen.

Martin Jakobsson, der er professor i marinegeologi og geofysik ved Stockholms Universitet, fortæller tirsdag, at den del af havbunden, hvor den nordlige side af "Estonia" ligger og de to huller i skroget er fundet, ser ud til at bestå af sten og klippeformationer.

Jonas Bäckstrand, der er stedfortrædende generalsekretær ved den svenske havarikommission, siger, at de nye undersøgelser har givet mange gode oplysninger.

- En stor del af fokus er på skaderne på fartøjets styrbordsside. Så informationen om, i hvilket omfang der er klipper der, er interessant, siger han.

- Der er sten og klippeformationer, og det stemmer rigtigt godt overens med, hvordan det ser ud på fartøjet.

Bäckstrand tilføjer, at man ikke med fuld sikkerhed kan sige, at det er forklaringen på skaderne på skroget af "Estonia".

- Der er vi ikke rigtigt endnu. For vi har ingen prøver af selve stenen på klippearten, og vi skal se mere på selve strukturen i fartøjet. Men det ser jo ud som om, at det kunne være på den måde, siger han.

Færgen, som skulle sejle fra Tallinn til Stockholm, sank i de tidlige morgentimer 28. september 1994 under et stormvejr.

852 omkom i en af de værste maritime ulykker i det 20. århundrede. 137 overlevede.

En fælles havarikommission nedsat af Sverige, Estland og Finland fastslog i 1997, at skibets bovport var gået op under sejladsen.

Det blev besluttet ikke at bjærge vraget. Sverige, Estland og Finland aftalte i 1995 en gravfred. Det betyder, at vraget ikke må hæves eller forstyrres.

Men love, som forbyder at dykke på stedet, blev for nylig ændret for at tillade nye undersøgelser af vraget.

I foråret 2022 er der planer om at foretage flere undersøgelser ved vraget. Her er det planen at bruge fotogrammetri - en metode, hvor tusindvis af fotos kan sættes sammen til en 3D-model af skroget.

Instrumenter, der skal scanne og tage nye fotos af vraget af "Estonia", sænkes ned i Østersøen i juli, hvor der blev indledt flere undersøgelser af forliset på grund af nye oplysninger. (Arkivfoto) Foto: Stefan Jerrevang/Ritzau Scanpix
  • SWEDEN-ESTONIA-FERRY-DISASTER
    I juli blev der igen sendt kameraer ned til det sted i Østersøen, hvor vraget af "Estonia" ligger. Den svenske havarikommission genåbnede en undersøgelse af forliset, efter at der var fundet to huller i vraget, som der ikke tidligere har været opmærksomhed på. "Estonia" gik ned 28. september 1994. (Arkivfoto) Foto: Stefan Jerrevang/Ritzau Scanpix
  • SWEDEN-ESTONIA-FERRY-DISASTER
    Instrumenter, der skal scanne og tage nye fotos af vraget af "Estonia", sænkes ned i Østersøen i juli, hvor der blev indledt flere undersøgelser af forliset på grund af nye oplysninger. (Arkivfoto) Foto: Stefan Jerrevang/Ritzau Scanpix
Annonce
Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission