Lokomotivføreren fra det spanske tog, der blev afsporet i det nordvestlige Spanien, hvorved 79 personer omkom, siger, at han "ikke forstår, hvordan han kunne lade være med at bremse i tide."
- Jeg kan ikke forklare det. Jeg forstår det stadig ikke, siger lokomotivføreren Francisco Jose Garzon Amo til dommeren, da han bliver spurgt om, hvorfor han ikke satte farten ned i tide ved det skarpe sving nær byen Santiago de Compostela.
Det viser lydoptagelser fra et lukket retsmøde søndag, som er blevet offentliggjort af den førende avis El Pais.
- Jeg siger helt ærligt, at jeg ikke ved det. Ellers ville jeg ikke have været så skør ikke at bremse tidligere. Inden toget væltede, havde jeg aktiveret alt, men jeg så, at det ikke virkede, siger han.
Det er kommet frem, at lokomotivføreren talte i telefon og angiveligt studerede et kort, da toget forulykkede.
- Minutter før togets afsporing modtog lokomotivføreren et opkald på sin arbejdstelefon for at få anvisninger til ruten, han skulle tage for at nå til Farrol.
- Fra indholdet af samtalen og fra baggrundstøj tyder det på, at lokomotivføreren så på et kort eller et papirdokument, lyder det i en udtalelse.
Togets sorte boks viser, at toget kørte med 192 kilometer i timen ganske kort tid inden afsporingen, og at det forulykkede med en hastighed på 153 kilometer i timen.
Skinnelegemet var ikke forsynet med et automatisk bremsesystem der, hvor toget køret af sporet, og det var derfor op til lokomotivføreren at bremse.
Ifølge anonyme retskilder har lokomotivføreren forklaret, at han troede, at toget befandt sig et andet sted på strækningen, og at han af den grund ikke sænkede farten til de påbudte 80 kilometer i timen.
Søndag valgte dommeren i sagen at løslade Garzón mod kaution, men sigtede ham samtidig for 79 tilfælde af uagtsomt manddrab.
Det statslige togselskab Renfe har tidligere oplyst, at Garzón har arbejdet for selskabet i 30 år, heraf 13 år som lokomotivfører. 60 gange tidligere havde han passeret det sted, hvor ulykken skete.
/ritzau/AFP