Lokomotivføreren fra den voldsomme togulykke i Nordspanien, der indtil videre har kostet 79 mennesker livet, talte i telefon og studerede angiveligt et kort, da toget forulykkede.
Det siger en spansk domstol i Galicien, efter at datamateriale fra toget er blevet analyseret.
- Minutter før togets afsporing modtog lokomotivføreren et opkald på sin arbejdstelefon for at få anvisninger til ruten, han skulle tage for at nå til Farrol.
- Fra indholdet af samtalen og fra baggrundstøj tyder det på, at lokomotivføreren så på et kort eller et papirdokument, lyder det i en udtalelse.
Retten siger samtidig, at toget kørte med 192 kilometer i timen ganske kort tid inden afsporingen, og at det forulykkede med en hastighed på 153 kilometer i timen.
- Sekunder inden ulykken blev bremserne aktiveret, lyder det fra den galiciske domstol, der leder efterforskningen.
Lokomotivføreren, Francisco Garzón, har ifølge anonyme retskilder forklaret en dommer, at han troede, at toget befandt sig et andet sted på strækningen, og at han af den grund ikke sænkede farten til de påbudte 80 kilometer i timen.
Søndag valgte en dommer at løslade Garzón mod kaution, men sigtede ham samtidig for 79 tilfælde af uagtsomt manddrab.
Toget var på vej fra den spanske hovedstad Madrid til Ferrol ved den nordvestspanske kyst, da det i onsdags fløj af skinnerne i en kurve omkring fire kilometer fra byen Santiago de Compostela.
Det statslige togselskab Renfe har tidligere oplyst, at Garzón har arbejdet for selskabet i 30 år, heraf 13 år som lokomotivfører. 60 gange tidligere havde han passeret det sted, hvor ulykken skete.
Toget havde ingen tekniske problemer, og morgenen inden ulykken havde det netop gennemgået en inspektion, har Renfe oplyst.
/ritzau/AFP