Leo Kirch, der skabte de tyske reklame-tv-stationer, er død. Han blev 84 år.
Den tidligere tyske mediemogul Leo Kirch er død torsdag. Han blev 84 år.
Dermed er det sidste kapitel lukket i den spektakulære bog, der beskriver storhed og fald for den mand, der var med til at skabe det reklamefinansierede tyske fjernsyn.
- Han døde i München torsdag morgen, siger en talsmand og antyder, at Kirch, der har været diabetiker i årevis, ganske enkelt døde af ælde.
Talsmanden ønsker ikke at give detaljer om Kirchs døds. Tyskeren var en frygtet mediemogul, som opbyggede et kæmpemæssigt medieimperium, inden han gik konkurs med et brag i april 2002.
Lige siden har Kirch drømt om at genopbygge sit medieimperium og er citeret for: "Man kan falde syv gange, bare man kommer op den ottende gang."
Kirch begyndte helt fra bunden i midten af 1950'erne, da han som 29-årig etablerede sin koncern. Med lån fra familiemedlemmer sikrede han sig de tyske rettigheder til den italienske mesterinstruktør Frederico Fellinis mesterværk La Strada.
Sidst på året i 1959 havde Kirch de tyske rettigheder til omkring 400 Hollywood-film. Rettigheder, han primært købte fra de store selskaber som United Artists og Warner Brothers.
Titusindvis af de film og tv-programmer opbevares nu i et klimakontrolleret pengeskab i nærheden af München.
KirchMedia-koncernen voksede til også at omfatte tv-kanalerne ProSieben og Sat1 samt betalingskanalen Premiere, men Kirch blev til sidst slået om kuld af voldsomme gældsposter, og hans imperium braste sammen i april 2002.
Kirch, som kontrollerede tv-rettighederne til Bundesliga-kampe, to VM-slutrunder i fodbold og Formel 1-løb, ejede på et tidspunkt også 40 procent af Axel Springers mediekoncern, der blandt andet udgiver Tysklands mest solgte avis, Bild.
Familieformuens omfang var ikke offentlig kendt, men i 2009 var Kirch ikke længere en af Tysklands rigeste mænd ifølge en liste, indsamlet af ugemagasinet Manager Magazin.
/ritzau/AFP