EU's beslutning om at luftfart skal høre ind under det europæiske CO2-kvotesystem er i fare. USA, Canada og store Uland forsøger at blokere tiltaget.
EU's planer om at inkludere al luftfart til og fra Europa i CO2-kvotesystemet fra 2012 er i fare, fordi en alliance mellem USA, Canada og række store U-lande forsøger at sætte en stopper for planerne.
Sagen er blusset op i forbindelse med den internationale luftfartsorganisation ICAO's generalforsamling start tirsdag.
På forsamlingen vil USA fremsætte forslag om, at det kun skal være muligt gennem en gensidig aftale at tvinge et andet lands flyselskaber til at høre ind under kvotesystemet.
Klimakommissær Connie Hedegaard er utilfreds med USA's holdning.
- Det kan godt være, de synes, det er irriterende, men når de ikke selv har lavet nogen anden lignende regulering af luftfart, kunne de så i det mindste ikke lade være med at blokere for, at vi andre prøver at gøre noget ved det, siger Connie Hedegaard.
Hun peger på, at ICAO har haft 10 år til at komme med et bud på en løsning.
I stedet for en indlemmelse i kvotesystemet foreslår USA ifølge Dagbladet Information, at man fastsætter et mål om, at væksten i flytrafikkens CO2-udslip stoppes fra 2020.
Connie Hedegaard frygter ikke, at de nye EU-regler vil lægge en dæmper på den europæiske flyvelyst, hvis der kommer ekstra afgifter på flybilletten.
- Jeg tror, at de fleste flypassagerer synes, at det er rimeligt nok, at os, der flyver, er med til at betale for den CO2-forurening, der er en del af det at flyve, siger klimakommissæren.
Hun håber, at det på ICAO-konferencen lykkes EU at overbevise USA og de andre lande, ved at påpege, at andre brancher ellers kommer til tage en endnu større del af byrden i reduktionen af CO2-udledning.
/ritzau/