De underlige tider på markedet for byggematerialer gør det ikke lettere at arbejde i et byggemarked. Det fortæller Jesper Jensen, der er butikschef i Stark.
MARIBO Når Jesper Jensen - og de andre i Stark for bare et år siden skulle bestille varer, så kom varerne bare - hurtigt og til den aftalte pris. Men sådan fungerer markedet slet ikke længere, fortæller Jesper Jensen.
- Lige nu sidder jeg med en bestilling til et lamelhegn, der tidligere kunne fås på få dage. Nu ser det ud til, at kunden må vente nogle måneder. Og så tager leverandøren forbehold for prisstigninger, siger butikschefen, der oplyser, at situationen er den samme i andre byggemarkeder, der alle oplever prisstigninger og leveringsvanskeligheder.
- Selv helt almindelige ting som lamelgulve kan vi risikere at måtte bede folk vente på, siger han og fortæller, at situationen dog tilsyneladende ikke har dæmpet byggelysten.
- Vi får løbende flere kunder ind, så folk er altså ikke ved at bremse deres byggelyst, siger han og fortæller, at Stark har ansat to mand inden for den seneste tid for at følge med.
- Det er helt nødvendigt, når vi skal bruge så meget ekstra tid på at finde varerne, opdatere priser - og sikre, at varerne kommer frem til tiden, siger han og anbefaler, at man kontakter dem personligt, når man skal bruge varer.
- At bestille online hjælper ikke på situationen, så det er bedre at tale med os personligt, siger han.
Teknikpriser i ro
Gælder det søm, maling, værktøj og alt muligt andet teknik er der dog ingen leveringsproblemer af betydning.
- Den slags ting har vi masser af, så det er mest de store byggeprojekter med masser af træværk, der er ramt af krisen, siger han.