1. maj begynder indskrivningen på Lolland Kommunes internationale folkeskole, som lejer sig ind i lokaler på Maribo Gymnasium.
MARIBO - Hahaha, så du synes, at det lyder voldsomt med en international skole på Lolland med plads til 100 elever!
Stig Rømer Winther, direktør for Femern Belt Development, slår en hjertelig latter op, da Ugeavisen spørger ham, om det virkelig er muligt at samle 100 elever til undervisning på en international folkeskole på Lolland. For det mener han bestemt. Ja faktisk tror han, at skolens kapacitet vil vise sig for lille de kommende år, så en udvidelse vil komme på tale.
Dog bliver det nok ikke 100 elever, som skolen slår dørene op for til august. Her vil det være mere realistisk at forvente 25-30 elever, mener Dominic Maher, skolens leder.
Han har et par gange i januar holdt informationsmøder online, og her har interessen været stor.
- Jeg har blandt andre talt med interesserede forældre fra Holland og så langt væk som fra Peru. Begge familier har tilknytning til Femern, fortæller han, som helst taler engelsk, men både forstår og taler dansk.
Lokalt samarbejde
Lollands nye internationale folkeskole får til huse i bygning S på Maribo Gymnasium.
- Her starter vi ud med fem klasselokaler, hvor eleverne kan blive undervist eventuelt på tværs af klassetrin, forklarer Dominic Maher, som bor i Køge og har otte års erfaring på internationale skoler i Danmark, senest som souschef på Sankt Josefs Skole i Roskilde.
Endnu er ingen officielt meldt ind på skolen; men der er som bemærket ikke så lidt interesse.
1. maj begynder indskrivningen officielt, og allerede her i februar går Dominic Maher i gang med at rekruttere lærerstaben.
Han er også ved at undersøge mulighederne for, at børn fra tilfytterfamilier med international baggrund kan gå i børnehave og fortsætte på gymnasium i Maribo.
- Der er allerede en del udenlandsdanskere her i området, og flere er på vej, så nogle af vore elever vil være danskere med international baggrund, fortæller Dominic Maher.
Han håber på og vil arbejde for, at tilflytterne ikke ender i en lille boble, isoleret og for sig selv; men at de derimod bliver en del af det lokale samfund - til glæde for alle parter.
Skolen lægger ud med at invitere til "summerschool" i sommerferien - hvis ellers samfundet er lukket op og igen tillader børn og unge at mødes.