Hyundai Getz 1,5 CRDi Sport er kvik, økonomisk og til en spændende pris.
test Hyundai Getz har efterhånden nogle år på bagen, men den holder sig stadig frisk ? og netop fordi den er ved at være en godt prøvet sag, er den både rimelig billig og godt skruet sammen.
Vi har tidligere testet Getz?en i mange afskygninger. En tre-dørs Sport er absolut en af de sjoveste at køre, men ikke at bruge. De tre døre gør det vanskeligt at benytte bagsædet, og da Sport-udgaven også fås med fem døre til en merpris på 5.000 kroner, vil vi klart anbefale den.
Mange vil rynke på næsen ad Sport og diesel.
Men ret bare rynkerne ud.
Den 1.493 kubikcentimeter store motor yder 110 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger og har et maksimalt moment på 235 Newtonmeter mellem 1.900 og 2.750 omdrejninger.
Umiddelbart er 0-100 tiden ikke det store vilde med 11,1 sekunder, og tophastigheden på 180 kilometer i timen giver heller ikke sved på panden. Men bilen opleves alligevel utrolig kvik, hvilket blandt andet skyldes et dejligt kort gearskifte, men også nogle fremragende mellem-accelerationer, hvor man virkelig skal passe på ikke at trykke for hårdt på speederen.
Motorlyden er isoleret rimeligt fra, og den svage brummen, der finder vej til kabinen, opleves som en sporty brummen. Undervognen er strammet op ? testbilen havde sænkningssæt som ekstraudstyr - og bilen står rigtig godt fast.
Som nævnt indledningsvis er Getzen ved at have nogle år på bagen. Det mærkes i småtingsafdelingen, hvor rattet for eksempel ikke kan justeres i længderetningen, men kun i højden.
Sæderne er en anelse smalle og støtter ikke optimalt, det kan give træthed i benene på lange ture.
Man kan vælge at køre denne Getz sporty ? den kan lide det, og man får en rigtig god køreoplevelse.
Man kan også vælge at køre den økonomisk. Det kan den også lide, og det giver også en god oplevelse.
Der er stor forskel i forbruget alt efter, hvordan man vælger at bruge bilen. Kører man sporty hele tiden ligger forbruget omkring 15-16 kilometer på literen, vælger man at satse på det økonomisk, kan man komme op i overkanten af de 20 på literen.
Getz Sport 1,5 CRDi koster med tre døre 175.000 kroner. Den har esp, fire airbags (hverken airbaggardiner eller knæairbag), gode abs-bremser (ventilerede skiver for), og masser af komfortudstyr med blandt andet aircondition, el-.spejle med varme, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran og meget mere. Faktisk savnede vi kun en fartpilot ? og i miljøets navn et partikelfilter.
Hyundai yder tre års mekanisk garanti uden kilometerbegrænsning.
Getz Sport er en lille skabsracer, der både kan være sjov og økonomisk.
Men den er sjovest med fem døre ? og Getz er af en konstruktion, hvor den fem-dørs ikke virker mindre sporty end den tre-dørs.
Instrumenteringen og sæderne er i den sportslige afdeling og hæver interiørdesignet et par grader. Foto: Mogens Thomsen
Det er svært at komme om på bagsædet, og pladsen er også lidt begrænset. Foto: Mogens Thomsen
Bagagerummet rummer 312 liter, hvis bagsædet lægges ned savner man en ekstra sidedør. Foto: Mogens Thomsen