Hver anden chef ønsker ikke, at deres medarbejdere bruger sociale medier i arbejdstiden. Regler på området er dog ikke vejen frem, mener ekspert.
På over halvdelen af landets arbejdspladser er det ikke i orden at bruge sociale medier som Facebook og Twitter i arbejdstiden. Det viser en undersøgelse, som interesseorganisationen Lederne har lavet.
Af undersøgelsen fremgår det, at 52 procent af landets ledere er imod medarbejdernes brug af eksempelvis Facebook, og at halvdelen netop ser det sociale medie som en tidsrøver. Kun 18 procent har dog formuleret deciderede retningslinjer for brugen, fremgår det af undersøgelsen.
Abelone Glahn, der er journalist og forfatter, mener da heller ikke, at regler er vejen frem. Hun mener omvendt, at de sociale mediernes indtog giver anledning til en diskussion af brugen på de enkelte arbejdspladser.
- Regler har en tendens til føles meget snærende. Mit råd vil derfor være, at virksomhederne sammen med medarbejderne i stedet forsøger at finde en form for retningslinjer for, hvordan det vil være hensigtsmæssigt at gøre på den enkelte virksomhed, siger Abelone Glahn.
På den måde mener hun også, at medarbejderne vil føle et større ejerskab over for politikken. Samtidig mener hun også, at det kan være med til at tage højde for, at nogle medarbejdere bruger de sociale medier som nødvendige arbejdsredskaber.
- Medarbejdernes behov for at komme på Facebook i arbejdssammenhænge kan være meget forskelligt. Mens det for eksempelvis salgsfolk kan være en måde at forbinde sig til omverdenen, vil det for andre kun være noget, de bruger i privat øjemed. Netop derfor giver det heller ikke mening at lave enten et forbud eller en begrænsning, der gælder alle, pointerer Abelone Glahn.