Renault har allieret sig med Nissan og lavet
TEST Franske Renault har allieret sig med Nissans eksperter på 4X4-området og skabt et nyt tilbud i firehjulstrækker-klassen. Desværre for de danske Renault-forhandlere komme denne nyhed et par år for sent ? 4X4-markedet er stort set gået helt i baglås efter afgiftsomlægningen sidste år.
Det skal dog ikke afholde os fra at tage et nærmere kig på nyheden, der har fået navnet Koleos.
Og selv om navnet leder tankerne i retning af kolos, så glem det. Der er ikke tale om en kolos på lerfødder, men om en veloplagt crossover, der befinder sig bedst på asfalt, men kan klare sig et meget langt stykke, når det handler om offroad.
Lad os gøre 4X4 færdig i en fart: Man kan vælge mellem to-hjuls træk, auto, hvor trækkraften fordeles for at give optimalt vejgreb (det vil ofte være forhjulstræk) og lock, hvor man kan låse trækkraften med 50-50 på for- og baghjul (kørsel i sne, grus og sand).
Vi har testet topversionen, Koleos 2,0 dCi Dynmamique Executive, der udstyrsmæssigt byder på alt, hvad hjertet kan begære.
Motoren er Renaults 2,0 common rail dieselmotor med partikelfilter, 150 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger per minut og et drejningsmoment på 320 Newtonmeter ved 2.000 omdrejninger. Gearkassen er sekstrins manuel.
Det giver bilen en 0-100 tid på 10,4 sekunder og en tophastighed på 185 kilometer i timen.
Brændstofforbruget sluttede på 12,2 kilometer per liter i en uge med en del bykørsel.
Glastag standard
Ingen kan være i tvivl om familie tilhørsforholdet. En typisk Renault-front.Foto: Mogens Thomsen
Koleos er en lidt højbenet bil, som man sætter sig i ind. Glastag er standard, og det giver både en lys kabine og en god pladsfornemmelse.
Foran sidder man godt, sæderne yder fin støtte både i siderne og under knæhaserne. Rattet kan justeres i både højde og længde, så man kan indrette sig den perfekte kørestilling. Man har et fint overblik over bil og trafik.
Pladsen ved bagsædet er god uden at være prangende. Fire voksne (1,80 ? 1,90 meter) kan ved at fire en anelse på pladsønskerne finde sig godt til rette, især fordi fødderne kan komme ind under forsæderne.
Bagagerummet rummer 450 liter og er let at komme til. Bagsæderne lægges nemt ned, og det giver et rum med plads til 1.380 liter.
Koleos er utrolig let at håndtere i det daglige. Servostyringen gør den let at tumle i byen, den store dieselmotor sørger for masser af kræfter til komfortabel landevejs- og motorvejskørsel. Støjniveauet er lavt, og trods den ekstra højde på bilen står den fortrinligt fast på asfalten.
Vel er Koleos ikke nogen racervogn, men til almindelig brug følger den kvikt med og opfører sig eksemplarisk i svingene.
Masser af udstyr
Bagagerummet er pænt stort. Bagklappen slås ned som læsserampe og klappen åbner dejlig højt. Med et enkelt greb lægges bagsæderne let ned.Foto: Mogens Thomsen
Udstyrsniveauet er omfattende. Sikkerheden er i top med esp med anti spin og hjælp til start på bakke eller nedkørsel af stejl bakke, abs-bremser (ventilerede skiver for og bag) med bremseassist og seks airbags (ikke knæairbag).
Komfortmæssigt er der stort set alt med dobbeltzoner klimaanlæg (dyser bagtil), Bose audiosystem (radio, cd-changer, mp3-afspiller) med syv højtalere, nøglefri betjening, el-ruder for og bag, el-spejle med varme, fartpilot (her står en adaptiv fartpilot, som automatisk holder afstand til de forankørende alene tilbage på ønskelisten), regnsensor, parkeringssensorer for og bag, regnsensor, el-soltag i glas, bi-xenon forlygter med fast kurvelys (tænder når man drejer forhjulene til en af siderne), automatisk nedblændeligt bakspejl og meget, meget mere.
Prisen for hele herligheden er 548.000 kroner plus levering.
Koleos er en dejlig familiebil med masser af muligheder. Den kører godt og havde haft pæne muligheder for at køre Renault ind på 4X4-markedet på gule plader for et par år siden. Nu bliver det en nichemodel, der prismæssigt starter ved 407.000 kroner for en 2,5 benzin med Dynamique-udstyr (som også er meget omfattende).
Renault yder tre års garanti/150.000 kilometer, seks års lakgaranti og 12 års garanti mod rustgennemtæring indefra.
Der er pæn plads ved bagsædet både til ben og hoved. Midterarmlænet indikerer, at bagsædet er til to personer. Foto: Mogens Thomsen
Instrumenteringen er enkel og overskuelig. Gearskiftet ligger godt i hånden.Foto: Mogens Thomsen
Glastaget er standard og rækker ned over anden sæderække. Det giver en lys kabine med en god pladsfornemmelse. Foto: Mogens Thomsen