Mange ugers fokus på trafikken i områdets vejkryds er overstået. Vejdirektoratet fortæller her, hvordan det er gået.
Testkørslen er overstået. Kameraerne er pillet ned. Mange, mange timers råbånd er blevet klippet sammen og analyseret. Alt sammen for at besvare to spørgsmål: hvilke vaner har Lolland-Falsters bilister i trafikken, og hvad kan der gøres bedre?
9 af områdets bilister blev udvalgt som testkørere. Og i tre dage lod de hver et kamera i bilen filme deres adfærd i trafikken.
Vejdirektoratet har med testkører-kampagnen ”vendt bøtten” og taget udgangspunkt i de, som ellers normalt er sidste led i en trafikkampagne, nemlig bilisterne selv.
- Hvis vi skal helt i mål og komme ulykker til livs, så er vi nødt til også at have fat I, hvad det er trafikanten selv gør, når vedkommende kører, siger Jan Luxenburger, projektleder i Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har kigget testkørerfilmene igennem og kan konkludere, at selvom der er mange eksempler på fornuftig kørsel, så har der altså også sneget sig nogle dårlige vaner ind hos vores testkørere.
Meget hurtig eller manglende orientering i kryds og uopmærksomhed fordi der rodes med mobilen eller cigaretter, er de uvaner der skinner klarest igennem på vores testkøreres film.
- Men heldigvis er der også eksempler på, at flere af testbilisterne er gode til at standse ved hajtænder og bruge god tid til orientering, til at stoppe ved fodgængerfelter og give plads til udrykningskøretøjer, lyder det fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet giver følgende råd til vores testkørere – og også bilisterne generelt:
- Det er vigtigt at se sig godt for i trafikken – ikke mindst i kryds. Mange uheld i kryds sker nemlig, fordi trafikanten fra sidevejen tilsyneladende overser en trafikant på hovedvejen, eller fejlbedømmer dennes hastighed. Derfor er det vigtigt, at give sig tid til ordentlig orientering. Du skal have tid til at se i begge retninger og ikke kun i spejlene, og du skal have tid til at kunne bedømme, hvilken hastighed der køres med på hovedvejen. Gør det til en vane, at der bruges et par ekstra sekunder på orientering – også i de kryds du kender godt, og hvor der ikke plejer at komme nogen. Selvfølgelig bliver din samlede køretur nogle sekunder længere – men de er godt givet ud.
- Mange glemmer også at se sig over højre skulder, når der svinges til højre. Det kan virke overflødigt, da man jo lige selv har passeret den strækning hvor en eventuel cyklist eller knallert skulle komme fra. Men især i den mørke tid kan man blive overrasket – en hurtig knallert eller en cyklist uden lys kan være svære at få øje på uden et godt kig. Svinger man til højre ud på en gennemgående vej, er det også vigtigt, at man ikke kun orienterer sig til venstre. Du kan ikke gå ud fra, at der er fri bane – der kunne f.eks. komme en overhalende, modkørende bil.
- Det hele handler om opmærksomhed. Og der bliver mindre tid til opmærksomhed i trafikken, hvis du samtidig skal lave alt mulig andet, mens du kører bil. Lad mobilen ligge – eller brug i det mindste et håndfrit sæt. Og hvis du ved, at du har brug for mad, tobak, lommetørklæder osv. Under kørslen, så placér dem, så du kan få fat i dem, uden at skulle lede efter tingene. Alternativt kan man jo placere dem i bagagerummet og holde ind til siden, når man skal bruge dem.