En del årtier efter Lolland-Falster Bryghus forsøgte sig med slankeøl, er der nu et par nye forsøg på vej. Fredag er de i butikkerne.
Carlsberg er gået på slankekur.
På mandag lancerer Danmarks største bryggeri således Carlsberg og Tuborg Lite med 30 procent færre kalorier end en Grøn Tuborg eller Carlsberg Hof. De tradionelle light-øl skifter samtidig navn til Carlsberg 2,7 procent.
Lanceringen sker efter, at bryggeriet sidste år solgte kalorielette øl i Norge for 332 millioner norske kroner allerede det første år, de var på markedet.
- Jeg kan bekræfte, at vi introducerer kalorielette øl i Danmark. Jeg vil dog ikke sige mere, før vi lancerer mærkerne officielt på fredag for ikke at tage gassen af ballonen, siger kommunikationsdirektør Jens Bekke fra Carlsberg.
Den ølglade fedmeforsker Arne Astrup ser frem til den nye øl.
- Mindre kalorier er altid glædeligt. Men nu skal jeg jo lige smage, om den overhovedet smager godt, siger Arne Astrup, professor og institutleder ved Institut for Human Ernæring.