Borgerne ringer i stor stil til landets alarmcentraler for at bede om telefonnumre eller berette om forsinkede tog. For få kender 114-nummeret, mener politiet.
Syge katte, forsinkede tog eller bare spørgsmål om et telefonnummer.
Telefonlinjerne på landets alarmcentraler optages dagligt af folk, der ikke har akut behov for politiets hjælp. Sådan lyder meldingen fra såvel Københavns- som Nordjyllands Politi tirsdag.
- Langt størstedelen af de opkald vi får, har intet med det akutte 112-opkald at gøre, og det er jo et problem, fordi det spærrer for de reelle nødkald, siger den centrale vagtleder hos Københavns Politi, Mogens Knudsen.
Hos Sydsjælland og Lolland Falsters Politi er omkring en tredjedel af opkaldene fejlplacerede. Derfor efterlyser politiet også her, at folk i stedet bruger 114 nummeret, som giver adgang til hjælp fra det lokale politi.
Vicepolitikommisær Jørgen Birch fra Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi fortæller, at hvis man ringer 114 fra en fastnettelefon, kommer man direkte til det lokale politi. Det gør man også, hvis man ringer fra en mobiltelefon og indtaster postnummeret. Hvis man ikke kender det, stilles man om til Københavns vagtcentral, der så stiller videre.
Ud over fejlopkald oplever alarmcentralen hos Sydsjælland og Lolland Falsters Politi også mange opkald fra mobiltelefonejere, hvor tasterne 1 og 2 får uønskede impulser nede i deres lomme.