De fleste af de 400 elever fra CELF, som i sidste uge endnu ikke havde modtaget deres bus- og togkort, har efterhånden fået kortet, så turen til og fra skole kan gøres uden de større udgifter.
En digitalisering af kortene i år med forudbetaling har betydet, at i tusindvis af elever og studerende landet over, ikke modtog bus- og togkort inden skole- og studiestart.
Det er DSB, som står for administrationen af kortene og mange har i starten af skoleåret haft problemer med, at få DSB til at hjælpe med at få kortene frem.
- Men nu lysner det siger uddannelses direktør på CELF Søren Vikkelsø.
- DSB har virkelig taget hånd om problemet. Efter vi i sidste uge endnu engang samlede alle ansøgninger og sendte til DSB begyndte der at komme skred i tingene. En stor del af eleverne har nu fået deres uddannelseskort. Endnu mangler der en del, som hænger i forskellige systemer. Og så er der de elever, som ikke har betalt. Det kan vi naturlig ikke klandre DSB for.
Søren Vikkelsø undrer sig dog lidt over, at det virker som om DSB først tog problemet alvorligt, da pressen blev indblandet i sagen.
- Skulle der stadig være elever fra CELF som ikke har modtaget deres bus- eller skolekort kan de rette henvendelse på den afdeling af CELF hvor de er tilmeldt, så vil vi hjælpe dem videre, siger Søren Vikkelsø.
Hos DSB sagde kundecenterchef hos DSB Torben Nielsen i sidste uge, at DSB har lært af hele miseren med de manglende bus- og togkort. Han har lovet, at CELF vil blive inddraget i en dialog om, hvordan systemet bag det digitaliserede uddannelseskort kan forbedres, så elever og studerende fremadrettet kan få kortene inden deres skole- og studietid starter.