Som tidsbillede og generationsportræt er "Kærestesorger" en film, der må krasse dybt i enhver voksens ungdomserindringer.
Det er et godt sanset og filmisk velbeskrevet 1960'er miljø, der toner frem i Nils Malmros nye film "Kærestesorger", der handler om en flok jyske gymnasieelevers møde med de første forelskelser og den dermed forbundne glæde, sorg, smerte og uro.
Filmen, der er optaget i Viborg, og som ligger i forlængelse af "Kundskabens træ" fra 1981, der handler om en flok drenge og piger i folkeskolen, har hovedfokus på den charmerende Jonas (Thomas Ernst) og den ambitiøse Agnete (Simone Tang). De bliver kærester i 1. g, og kameraet følger deres meget svingende forhold, der byder på alt fra forelskelse, kærestesorger og jalousi til vrede, utroskab og brud, frem til studentereksamen.
Undervejs vikles flere af deres gymnasiekammerater ind i deres turbulente forhold, og samtidig oprulles et drama i Agnetes familie, da hendes far, landsretsdommeren, bryder sammen, og Jonas¹ far, der er psykiater, får ham tvangsindlagt.
Uden at ryste på hånden genkalder Nils Malmros en gymnasietid, der formentligt minder stærkt om hans egen, og tilskueren får et oplevet indblik i, hvordan det var at blive voksen i et borgerligt miljø i begyndelsen af 1960'erne.
Et er, at Malmros har ramt tiden og tidsånden præcist, noget andet og mere væsentligt er, at skildringen af de unges forvirrede følelser af ungdomsforelskelsens mange facetter er det bærende og brænder direkte igennem lærredet. Malmros er en mester i at tydeliggøre følelser, og han har igen haft en meget heldig hånd med hensyn til at finde unge, uprøvede kræfter til at spille hovedrollerne. Og den særlige omstændighed, at filmen er optaget over tre år, gør den ekstra troværdig, idet alle personerne reelt bliver tre år ældre for øjnene af tilskuerne.
Thomas Ernst og Simone Tang lægger naturlighed og ægthed i deres ungdomsforelskelse, og deres kammerater spilles med samme fravær af skuespillerattituder af en lang række omhyggeligt udvalgte unge amatører.
På voksensiden ses blandt andre Søren Pilmark, der tegner et karakterportræt af landsretsdommeren, der bryder sammen, Ida Dwinger som hans dominerende kone og Kristian Halken og Andrea Vagn Jensen som Jonas forældre.
Som tidsbillede og generationsportræt er "Kærestesorger" en film, der må krasse dybt i enhver voksens ungdomserindringer. Den gransker unges forvirrede følelsesliv med indsigt og i et tempo, som nogen vil kalde jysk, og Nils Malmros' "huskomponist" Gunner Møller Pedersen underbygger historien med musik, der klinger smukt og funker i sammenhængen og som også sætter nervetrådene i svingninger.