Af, Henrik Tonnesen.
Formand, Fødevareforbundet NNF-Sjælland & Øerne, Næstformand, Zealand Business College.
Regeringens infrastrukturplan 2035 tilgodeser ikke lokalbanerne og de ender med at blive sorteper i et taktisk spil om de mange milliarder i den ambitiøse plan de kommende 15 år.
Regeringens mange flotte og sikkert også velmenende ord om, at bringe land & by sammen, skabe liv i landdistrikterne, tilskynde erhvervsskoler og gymnasier til at skabe flere uddannelsestilbud i landdistrikterne, bør medføre at lokalbanerne er en del af infrastrukturplan 2035, men det er de desværre ikke!
At Regeringen ikke af sig selv, har afsat midler til renoveringen på allerede eksisterende lokalbaner, så landdistrikterne forsat kan udvikle sig og skabe grobund for bosætning der vil medvirke til, at erhvervsdrivende skaber handel og dermed arbejdspladser og et aktivt foreningsliv der styrkes og udvikles, er uforståeligt. Det er heller ikke i tråd med Regeringens egne planer om stærkere lokalsamfund og velfærd tættere på borgerne.
I landdistrikterne er lokalbanerne en livsnerve der binder de små lokalsamfund sammen med de større provinsbyer. Ca. 70 % af passagerne hos lokalbanerne er pendlere til uddannelse og arbejde og dermed bidrager lokalbanerne til vækst, velstand og udvikling i hele landet og det er derfor, ikke alene bydende nødvendigt, at lokalbanerne tænkes ind i de kommende investeringer, men også nødvendigt set ud fra, at sammenhængskraften skal styrkes til gavn for både land & by.
Med ca. 13. mio. passager årligt har lokalbanerne en berettiget plads i den store infrastrukturplan og hvis der i forbindelse med forhandlingerne på Chr. Borg ikke findes midler, til lokalbanerne til bl.a. renovering af skinnerne, eller ved de kommende forhandlinger med Regionerne, frygter jeg, at de mange velmenende ord om land & by blot er en metafor der bringes frem i skåltalerne ved festlige lejligheder.
Det har ingen fortjent, og da slet ikke land & by.
Henrik Tonnesen
Åboulevard 28. 2. th.
2200 København N.