Annonce
Erhverv

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsks kerneforretning med containertransport på verdens have blev en smule skarpere i 2019, mens logistikforretningen på land tabte omsætning. (Arkivfoto) Foto: Amanda Perobelli/Reuters

Udbruddet af coronavirus i Kina kommer til at koste Mærsk i 2020, varsler koncernen i sit årsregnskab.

Trods "udfordrende markedsvilkår" blev A.P. Møller Mærsk i 2019 mere lønsom. Men det voksende overskud på driften overskygges af frygten for, hvad konsekvenserne af årets udbruddet af coronavirus i Kina bliver.

Det fremgår af Mærsks årsregnskab for 2019, der blev lagt frem torsdag morgen.

Her skriver Mærsk, at koncernen forventer "en svag start" på 2020, fordi fabrikker i Kina har ligget stille i forbindelse med virusudbruddet. Dermed er der færre varer, der skal transporteres fra Kina til forbrugere i Europa og Nordamerika.

Koncernen forventer et overskud på driften på omkring 38 milliarder kroner i 2020. Det er lidt over en milliard kroner lavere, end hvad Mærsk opnåede i 2019.

- Forventningerne til 2020 er påvirket af det nuværende udbrud af coronavirus i Kina, hvilket har sløret udsigterne for, hvad vi forventer i 2020 signifikant, skriver Mærsk.

En af de centrale dele af Mærsk-koncernen er dets rederi, der sejler containere på tværs af verdenen. Med en kraftigt nedsat produktion i Kina forventer Mærsk altså, at den del af forretningen får en svær start på 2020.

Den svære start kommer, efter at Mærsk er sejlet sikkert gennem et 2019, hvor der ifølge topchef Søren Skou har været "udfordrende markedsvilkår."

Mærsks omsætning dykkede i 2019 ned under 39 milliarder dollar - hvilket svarer til 270 milliarder kroner. Men det lykkedes Mærsk at gøre sin drift mere overskudsgivende.

Overskuddet på driften løftede sig fra lige under 5 milliarder dollar til 5,7 milliarder dollar. Dermed ender i 2019 på et beløb svarende til 43 milliarder kroner.

De senere år har Mærsk forsøgt at udvide det ben af forretningen, der handler om transport til også at omfatte logistik på landjorden - blandt andet transport på landeveje.

I koncernens logistikdivision var historien om 2019 lidt den samme som for hele koncernen. Omsætningen faldt marginalt, men overskuddet fra driften voksede en lille smule.

Den største afdeling er fortsat Oceanafdelingen. Her bød 2019 på stilstand, hvad angår omsætningen, men Mærsk har presset et større driftsoverskud ud af kerneforretningen.

  • A Maersk ship and containers are seen at the Port of Santos
    Mærsks kerneforretning med containertransport på verdens have blev en smule skarpere i 2019, mens logistikforretningen på land tabte omsætning. (Arkivfoto) Foto: Amanda Perobelli/Reuters
Annonce
Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier