Virksomhed har indgået aftale om at udføre opgaver på blandt andet tunnelbyen for entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal bygge Femern-forbindelsens tunnelelementer, portaler og ramper.
Det er en stor ordre, der er landet hos Nakskov-firmaet Aktiv El A/S på Femern Bælt-projektet.
Virksomheden har nemlig indgået aftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, om at udføre de elektriske installationer og vedligeholdelsen samt VVS-opgaver primært i forbindelse med etablering og drift af Tunnelby.
Teknisk direktør Jens Krogh ser frem til, at virksomheden bliver en mindre del af det milliard-store anlægsprojekt de kommende år.
- Vi er meget glade for at kunne bidrage med de kompetencer, vi har, slår han fast.
FLC skal bygge tunnelelementer, portaler og ramper til Femern Bælt-forbindelsen.
Til det byggeri er entreprenørkonsortiet gået i gang med at etablere tunnelelementfabrikken og den nærliggende Tunnelby.
- Aftalen med FLC angår installationer, service og vedligeholdelse i tunnelbyen og de nærliggende midlertidige kontorfaciliteter. Det bliver en stor og spændende løbende opgave, lyder det fra Jens Krogh.
Aktiv El A/S skal som nævnt servicere området, og det betyder også et akutberedskab.
- Det betyder blandt andet, at vi har forpligtet os til at kunne rykke ud i akutte tilfælde, som kræver opmærksomhed fra vores side, fortæller Jens Krogh.
Aktiv El har afdelinger i Nakskov, Maribo, Rødbyhavn og Nykøbing og beskæftiger i øjeblikket 70 medarbejdere, heraf 11 lærlinge, og har 55 servicevogne kørende for at løse el- og VVS-opgaver.
- I øjeblikket er mellem fem og otte af vores medarbejdere tilknyttet opgaver med at etablere byggefaciliteter i forbindelse med Femern Bælt-projektet. Men jeg forventer, at det i løbet af andet kvartal vil tage mere fart, og jeg forventer, at vi i tredje kvartal vil skulle allokere mellem 10 og 15 medarbejdere til projektet. Det betyder, at vi skal ansætte yderligere medarbejdere for at løse opgaven, siger han.
Efter at Folketidende i slutningen af februar fortalte, at Aktiv El bliver involveret i projektet, så har virksomheden fået flere ansøgninger.
- Vi befinder os i en branche, hvor det kan være vanskeligt at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Men på baggrund af omtalen i avisen har vi fået otte-ti ansøgninger, hvoraf langt de fleste er i job i forvejen, fortæller han og tilføjer:
- Det er folk, der gerne vil arbejde på projektet. Jeg tolker det sådan, at der er en vis prestige i at arbejde på Femern-projektet, lyder det fra Jens Krogh.
Han håber også på, at Aktiv El A/S vil kunne løse opgaver i forbindelse med etableringen af den kommende tunnelelementfabrik.
- Den bliver kæmpestor, men hvis der er opgaver, der bliver udbudt, som vi kan byde ind på med vores kompetencer, så gør vi det, siger han.
Jens Krogh slår dog fast, at Aktiv El A/S trods million-ordren på Femern Bælt-projektet stadig vil have begge fødder solidt plantet i den lolland-falsterske muld.
- Vi lægger ikke alle æg i Femern-kurven. Slet ikke. Som jeg plejer at sige, så skal vi stadig skifte et batteri i Fru Jensens ringeklokke, slår Jens Krogh fast med henvisning til de opgaver, som Aktiv El A/S løser for eksisterende private kunder og blandt andre en lang række større industrikunder på Lolland-Falster og Sjælland.
- Vi har i forvejen mange store serviceopgaver, og opgaven for Femern Link Contractors passer fint ind i vores portefølje, siger Jens Krogh.