cookie-og-privatlivspolitik
- Det er lige derovre. Tunnelspotteren Martin Graversen viser, hvor den kommende Femern Bælt-tunnel skal graves, og mener med henvisning til et gammelt avisudklip, at tunnelen åbner i 2018.
- Det er lige derovre. Tunnelspotteren Martin Graversen viser, hvor den kommende Femern Bælt-tunnel skal graves, og mener med henvisning til et gammelt avisudklip, at tunnelen åbner i 2018.
Foto: Scandlines

Femern

Rederi skruer bissen på - med et smil

Efter Scandlines har tabt sagen om markedsføringsmateriale fra Femern A/S.




18. januar 2019 kl. 05:00 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT - Tilsidesættelsen af de sædvanlige bestemmelser i markedsføringsloven ændrer spillepladen for debatten om Femern-projektet og tvinger os til at ændre kurs.

Sådan hedder det fra administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, efter rederiet Scandlines mandag tabte sagen om markedsføringsmateriale fra Femern A/S. Det lykkedes blandt andet ikke at få nedlagt tunnelselskabet forbud mod at bruge et spil, hvor man skal stå over tre omgange, hvis man er så uheldig at lande på spillepladens felter i færgehavnene.

Nu har rederiet offentliggjort en kampagne, hvor man netop blandt andet spiller på ventetiden: Mens man skal vente 28 minutter på næste færge, skal man vente 858.481 timer på tunnelen, hedder det på den internetside, hvor kampagnen er sat i gang.

Sø- og Handelsretten afviste at anvende markedsføringslovens bestemmelser på materialet fra Femern A/S, fordi tunnelen endnu ikke er nogen konkret konkurrent på markedet.

- Vi er dybt forundrede over, at det ikke er muligt at opnå en tilfredsstillende beskyttelse mod vildledende oplysninger fra Femern A/S i Sø- og Handelsretten. Det er naturligvis fint at rose egne fortræffeligheder, men vi undrer os såre over, at Femern A/S får fripas til at tale negativt om konkurrenter eller deres forretning i årevis, hedder det fra Søren Poulsgaard Jensen.

Pressechef Anette Ustrup Svendsen, Scandlines, indrømmer, at man i rederiet efter afgørelsen godt nok har lyst til at skrue bissen på: - Men med et smil, tilføjer hun.

På Scandlines' hjemmeside er der således lejlighed til at møde "tunnelspotter" Martin Graversen, der for at være først i køen har sat sig klar i Rødbyhavn. Her henviser han til en gammel avis, hvor der står, at tunnelen åbner i 2018. Da han så bliver gjort opmærksom på, at den først kommer om 10 år, lader han sig ikke mærke med det: Det tog jo 300 år at bygge den kinesiske mur.

- Vi er tilfredse med, at retten er enig i, at Femern A/S' materiale er misvisende, men vi må også tage til efterretning, at markedsføringslovens bestemmelser ikke finder anvendelse på et projekt, der har så lange udsigter og er omfattet af så stor usikkerhed som etableringen af Femern-tunnelen, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Det fremgår af dommen fra Sø- og Handelsretten, at ingen af parterne er dømt til at betale sagsomkostningerne.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Forbyd lattergas 18. august 2019 kl. 22.18

AF: BJARKE ROSENKILDE

I begrebsforvirringens golde favn. 18. august 2019 kl. 12.47

AF: LARS RASMUSSEN

Solceller omkring Grænge landsby 15. august 2019 kl. 18.53

AF: LEIF A. JENSEN

Stem, som I plejer og… 13. august 2019 kl. 18.53

Annonce