Økonomien i Femern Bælt-projektet skal granskes grundigt, inden politikerne skal tage stilling til, hvornår der skal være byggestart.
Det bliver marts, inden forligspartierne bag Femern Bælt-projektet samles for at tage stilling til tunnelbyggeriet, og de tilbud på de store anlægsopgaver, som Femern A/S har modtaget. Det skriver Ingeniøren.dk.
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, Venstre, bekræfter, at transportministeren har udsat det møde i januar, hvor der skulle være taget beslutninger om projektet.
- Vi har bedt om en ekstern granskning af økonomien og entreprenørernes tilbud, og den er ikke færdig, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Desuden skal politikerne på det kommende møde se nærmere på den tyske Femern-tidsplan.
Ingeniøren.dk mener at vide, at en kommende fast forbindelse til Tyskland sandsynligvis først til at stå færdig midt i år 2028 – måske først 2030.
I følge Ingeniøren er det en ny endnu ikke offentlig finansiel prognose, som det statslige projektselskab Femern A/S har udarbejdet, som Ingenøren har fået agtindsigt i, som skubber byggeriet frem.