cookie-og-privatlivspolitik
Jes V. Larsen, formand for Radikale Venstre Lolland-Falster, mødte Kenneth Jensen, der er beboer på Bangsebro Allé på en tur, hvor politikeren ville se tingene med egne øjne. Kenneth Jensen var ikke begejstret for tanken om mere trafik i området.

3

Billeder

Jes V. Larsen, formand for Radikale Venstre Lolland-Falster, mødte Kenneth Jensen, der er beboer på Bangsebro Allé på en tur, hvor politikeren ville se tingene med egne øjne. Kenneth Jensen var ikke begejstret for tanken om mere trafik i området.
Foto: Privatfoto

Guldborgsund

Hvad med kommunens regning?

En udvidelse af E55 kommer også til at koste lokale kroner.




08. maj 2021 kl. 13:15 Af Andreas Johansen

GULDBORGSUND Radikale Venstres afdeling på Lolland-Falster melder sig nu for alvor ind i debatten om en eventuel udvidelse af E55.

Et emne, hvor de mest højlydte lokalpolitiske røster gang på gang har talt for den helt store af de i alt tre muligheder, Vejdirektoratet har bragt i spil, en såkaldt "2+2-løsning", der vil gøre dele af Gaabensevej og Nykøbingvej til en firesporet hovedvej, hvor der på nuværende tidspunkt kun er ét spor i hver retning.

Men den diskurs er Radikale Venstre ikke med på, lyder det fra Jes V. Larsen, formand og kandidat til kommunevalget i Guldborgsund. Han mener ikke, at den store løsning nødvendigvis er den bedste. Det er der flere årsager til, forklarer han.

- Når de lokale politikere fra Guldborgsundlisten og Dansk Folkeparti, socialdemokrater og Venstre fortsat peger på den dyre 2+2-løsning, så svinger argumentationen som ofte mellem trafiksikkerhed og bedre trafikafvikling. Det kan umiddelbart lyde fornuftigt, men ingen af disse politikere nævner følgevirkningerne af en sådan markant vejudvidelse på E55 mellem Eskilstrup og Nykøbing. De taler alene om, hvad Vejdirektoratet anlægger og betaler. De nævner aldrig noget om de kommunale udgifter i forbindelse med en udvidelse af E55, nej, det glemmer de behændigt, siger Jes V. Larsen.


Skal selv feje sne

For Vejdirektoratet anlægger ganske rigtigt vejen. Men de små parallelveje, der skal sikre tilkørsel for alle de mange mennesker, der bor på en sådan måde, at de den dag i dag har tilkørselsmuligheder på E55 direkte fra deres egen ejendom eller markvej, bliver anlagt for herefter at blive overdraget til dem, der bor i nærheden.

Annonce

- Så skal folk selv sørge for mange ting. Vedligeholdelse, at få ryddet sne og så videre. Og det kan jeg ikke forestille mig, der er nogen, der har den store interesse i, siger Jes V. Larsen.

Generelt er de kommunale merudgifter en svær størrelse at spå om. Jes V. Larsen har i hvert fald ikke tænkt sig at prøve. Men det er et emne, der ikke har fyldt ret meget i hans lokalpolitiske kollegers omtale af projektet, og det ærgrer formanden for Radikale Venstre.

- Der er en økonomi i projektet, som fremstår uafklaret. Der vil jo givetvis blive nogle afledte, økonomiske konsekvenser, som Vejdirektoratet ikke kommer til at betale for, og dem ville jeg gerne, der var mere klarhed over. Lige nu hepper man bare på den dyreste løsning, fordi det er Vejdirektoratet, der samler regningen op, men borgerne i Guldborgsund Kommune kommer også til at betale et eller andet, lyder det fra Jes V. Larsen.


Fejlslagen logik

Udover økonomiske argumenter mener han også, at der er en fejlslagen logik bag argumentet om yderligere trafiksikkerhed på strækningen.

- Det er ikke den langsomme og tætte trafik, der dræber eller kvæster, men derimod trafikken på de mindre belastede tidspunkter, hvor folk har en tendens til at træde ekstra hårdt på pedalen. Derudover er det næsten hver gang stykket nord for Stubberup og mod Eskilstrup, den tidligere tresporede hovedvej, der indbyder til tungere fod på speederen. Vi vil i stedet foreslå en 0+-løsning, altså ét spor i hver retning, men med en såkaldt 2+1-løsning på strækningen nord for Stubberup, hvor der tidligere har været den samme løsning.

Annonce

Det tyder på, den endelige afklaring snart er nær. I disse dage diskuteres transportforliget på Christiansborg, og den uofficielle målsætning lyder, at man gerne vil være klar inden sankthans.

Jes V. Larsen mener da også, at man skal se at få afklaret det i en fart.

- En 2+2-løsning vil medføre en øget hastighed og dermed også øget trafikstøj, der blandt andet vil medføre støjværn langs flere dele af vejen. Beboerne langs vejen får altså udsigt til en bastant mur - altså det er selvfølgelig de beboere, der er tilbage efter ekspropriationer af ejendomme langs vejen. Disse beboere har levet længe nok i uvished om deres ejendommes fremtid på grund af kamp for en vejudvidelse, der ikke bygger på saglige argumenter, lyder dommen fra lokalformanden.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

AF: JOHN WENNERWALD

Modige beslutninger 06. juni 2021 kl. 21.56

AF: JOHN WENNERWALD

Sorteper 30. maj 2021 kl. 21.04

Annonce

ANNONCE