En dispensation til at bruge landbrugsmaskiner på gummibælter på vejene mellem ærtemarkerne gælder kun for i år, 2018.
Her og nu vides det ikke, om der kommer en ny dispensation for 2019 eller måske en anden form for lovgivning.
Andre løsninger, for eksempel i form af blokvogne, vil være for dyr. Det mener både fabrikken selv og organisationen Landbrug & Fødevarer, som derfor gerne vil have en permanent ordning.
Begge steder siger man også, at uden en løsning kan der ikke høstes ærter i Danmark. Konsekvensen vil være, at fabrikken i Orehoved så må lukke.
I dag bruger fabrikken store ærtehøstere på gummibælter, når ærterne høstes. Maskinerne lejes på Døllefjelde Maskinstation.
- Maskinerne må gerne køre på markerne, men på vejene kræves der dispensation, når de skal køre fra den ene mark til den anden, siger Kathrine Blæsbjerg Sørensen.
Hun er erhvervspolitisk konsulent hos Landbrug & Fødevarer.
På de statslige veje, for eksempel over Farøbroerne, er der ingen problemer. Og i de seneste fire-fem år har der været dispensation til også at køre med disse store køretøjer på de kommunale veje.
Men 2018 er indtil videre det sidste år, hvor Ardo har en dispensation, og fremtiden for fabrikken er som sagt uvis.
Hos Landbrug & Fødevarer ønsker man sig en permanent løsning på dette transportproblem i landbruget.
- Reglerne er stort set de samme, som da de blev indført i 1955. Både produktionen og teknologien, der er kommet siden, har gjort, at de bør opdateres, siger Kathrine Blæsbjerg Sørensen.
Blandt andet mener Landbrug & Fødevarer, at totalvægten på maskinerne skal ændres fra de nuværende 16 tons til 32 tons. Det er det krav, der gælder i de øvrige EU-lande.
- Det kan lyde af meget. Men det er jo tilladt at køre landbrugsmaskiner på blokvogne, og så kommer vægten op på 50-60 tons, siger konsulenten.
Løsningen med at køre maskinerne rundt på blokvogne vil kræve meget logistik. Der må nemlig kun gå tre timer fra høsten til nedfrysningen.
- Det ville betyde, at vi skulle have blokvogne stående klar hele døgnet rundt. Det ville blive alt for dyrt, siger Karsten Malmskov, Ardo.
Han står for koordineringen af ærtehøsten på fabrikken.
Lobbyarbejde
Gennem flere år har Landbrug & Fødevarer forsøgt at få transportreglerne for bæltekøretøjer i landbruget lavet om.
I den forbindelse taler man med mange politikere, og i fredags havde man inviteret kaffeklubben af lokale folketingsmedlemmer til orientering om sagen.
To af de tre politikere, Lennart Damsbo-Andersen (S) og Marcus Knuth (V), besøgte fabrikken i Orehoved for at se på produktionen, Derefter så de på ærtehøstere på gummibælter ved Præstø.
Desuden venter man til efteråret en rapport om, hvor meget forskellige køretøjer trykker på veje.
Denne rapport, som er lavet af forskellige organisationer, er lavet efter forskellige prøver, der er udført på veje ved Døllefjelde.