cookie-og-privatlivspolitik
Venstre i Guldborgsund vil nu begynde at arbejde for en forlængelse af omfartsvejen nord for Nykøbing som aflastning for den trafikerede Gaabensevej/E55.
Venstre i Guldborgsund vil nu begynde at arbejde for en forlængelse af omfartsvejen nord for Nykøbing som aflastning for den trafikerede Gaabensevej/E55.
Foto: Claus Hansen/arkiv

Guldborgsund

Venstre skriver ny omfartsvej ind i valgprogram

Venstre i Guldborgsund har skrinlagt kampen for en udvidelse af E55 og vil i stedet gå nye veje.




18. juli 2021 kl. 08:00 Af Jakob Poulsen

FALSTER Folketingspolitikernes beslutning om ikke at afsætte penge til en udvidelse af rute E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing får nu Venstre i Guldborgsund til at søge nye veje.

Partiet har nemlig besluttet at gøre det til en del af sit valgprogram forud for kommunalvalget til november at arbejde for en omfartsvej nord for Nykøbing.

Det oplyser partiets borgmesterkandidat, nuværende 2. viceborgmester, Ole K. Larsen, til Folketidende.

I forlængelse af den infrastrukturplan, som for nylig blev indgået på Christiansborg - og hvor der altså ikke blev afsat penge til at udvide E55, men i stedet til en ombygning af tre af de farligste vejkryds på strækningen - har vi spurgt formændene for partiernes byrådsgrupper i Guldborgsund Kommune, hvordan de ser på situationen nu.

Vi spurgte dels til, hvad de mener, kommunen nu skal kæmpe for i sagen om den stærkt trafikerede E55, om en forlængelse af omfartsvejen ved Nykøbing vil være en bedre løsning, samt om kommunen hellere skal sige nej tak til de 48 millioner kroner, som er afsat i infrastrukturaftalen til ombygning af de tre vejkryds, og i stedet insistere endnu hårdere på at få udvidet vejen til tre eller fire spor.

Annonce

Det er ikke alle, der her i sommerferien har haft mulighed for at svare, men både Venstre og Enhedslisten fremhæver en forlængelse af omfartsvejen som en ønskværdig løsning.

Venstre vil som nævnt endda tage det med i sit valgprogram til kommunalvalget.


- Et langsigtet arbejde

- Det er ikke noget, vi vil slå stort op her og nu, for det er et langsigtet arbejde. Men det er en snak, vi har haft i et stykke tid, og når nu Folketinget har truffet den beslutning, så ser vi klart, at omfartsvejen vil være den bedste langsigtede løsning.

- Det vil også være mangel på respekt for offentlige midler, hvis man skal fjerne nogle af de ændringer igen, der skal laves i de tre vejkryds, siger Ole K. Larsen med henvisning til, at det ifølge Vejdirektoratet - som omtalt i Folketidende torsdag - kun vil være det ene af de tre ombyggede kryds, der kan genbruges, hvis man på et senere tidspunkt alligevel beslutter at udvide E55 til tre eller fire spor.


Ikke flere lappeløsninger

Enhedslistens byrådsmedlem, Bente Lerche-Thomsen, skriver i en mail til Folketidende, at partiet allerede, da beslutningen om den nuværende omfartsvej blev behandlet i Folketinget, var fortalere for en styrkelse af den kollektive trafik og transport af tungt gods via jernbane.

Annonce

Det er listen stadig. Men man vil hellere have en forlængelse af omfartsvejen end flere lappeløsninger, forklarer Bente Lerche-Thomsen.

- I Enhedslisten Guldborgsund er vi stadig ikke tilhængere af mere asfalt, og af den årsag er Enhedslisten heller ikke med i den del af infrastrukturaftalen, der går ind for flere motorveje med videre.

- Trods det foretrækker vi i dag en forlængelse af omfartsvejen, så vi endelig kan få den tunge trafik væk fra Nykøbing og samtidig få en mere trafiksikker E55 mellem motorvejen og Nykøbing.

- Den bynære omfartsvej var en lappeløsning, de foreslåede ændringer af vejkryds og opgradering af E55 til 48 millioner er ligeledes blot en lappeløsning, som vi i Enhedslisten Guldborgsund ikke kan støtte, skriver hun.


S vil kæmpe videre

Socialdemokratiets borgmesterkandidat, Simon Hansen, mener, at man fortsat skal kæmpe videre for en udvidelse af E55, som også har fokus på trafiksikkerheden.

Annonce

- Jeg er tidligere blevet oplyst, at den opgradering, der er sat penge af til, vil kunne bruges ved en senere udvidelse af vejen. De oplysninger, der har været i dagens (torsdag, red.) avis om, at det kun er den ene ombygning af kryds, der kan bruges ved en senere opgradering, er derfor nye for mig, og det vil jeg naturligvis forsøge at få yderligere svar på, skriver han blandt andet.

Simon Hansen lægger ikke skjul på, at han er skuffet over, at der ikke blev penge til en udvidelse af vejen.

- Men vejen har jo desværre ikke været højeste prioritet fra hverken regeringen eller nogen af de andre partier i forhandlingerne, for så er jeg ikke i tvivl om, at den havde været med.

- Jeg havde troet og håbet, at nogle af de transportordførere, der har været på besøg, ville have bragt den fulde opgradering i spil som en vigtig prioritet i forhandlingerne, men det skete desværre ikke, siger Simon Hansen.

Han glæder sig dog over, at der trods alt blev afsat penge til en mindre opgradering af strækningen.

Annonce

- Jeg er ret sikker på, at borgerne i Eskilstrup og alle de, der i myldretiden holder i kø ved Skovalléen/Gaabensevej, bliver rigtig glade for, at opgraderingen kommer til at lette fremkommeligheden betragteligt, siger han.

Dansk Folkepartis René Christensen er i lighed med flere af sine byrådskolleger ikke udpræget begejstret for den løsning, der blev afsat penge til fra Christiansborg. Han mener, at byrådet skal fortsætte kampen for en udvidelse af E55 og henviser til, at udvidelsen også blev skrevet ind i den kommuneplan, som et enigt byråd vedtog i 2019.

Han påpeger, hvilket han også har gjort tidligere, at der med i infrastrukturaftalen er en pulje på cirka 3,5 milliarder kroner til "bedre trafikal sammenhænge mellem land og by", og de penge mener han, at kommunen skal forsøge at få del i, så der bliver råd til en udvidelse af E55.

- Vi skal ikke sige nej til de 48 millioner, vi har fået nu, men vi skal forsøge at skubbe dem foran os længst muligt og se, om vi kan få en anden løsning, siger han og lufter samtidig en vis bekymring over udsigten til, at lastbiler til og fra færgen eller Nykøbing skal passere to rundkørsler mere, end de gør i dag, med risiko for, at lasten forskubber sig, så der sker uheld.

Han håber, at byrådspolitikerne kan blive enige om, hvad man vil med vejen nu.

Annonce

- Det er vigtigt, at byrådet er enig om, hvad det så bliver for en løsning, man vil have, hvis vi skal gøre os håb om at få flere penge til det fra Christiansborg, påpeger han.

På den lidt længere bane så René Christensen gerne, at der blev bygget en motortrafikvej hele vejen fra motorvejen til Gedser.

- Det er mit største ønske, og det mener jeg stadig kan forsvares, for vi har en masse tung lastbiltrafik til og fra Gedser, og vi har også en trafikkorridor til og fra Marielyst.

- Men den største daglige udfordring på E55 er ind- og udpendling til Nykøbing, siger René Christensen, der altså på sigt ønsker at skille trafikken til og fra Nykøbing og den øvrige nord-sydgående trafik fra hinanden allerede ved motorvejen.

Ombygningen af de tre kryds på E55 ventes at gå i gang til næste år.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

10 år siden 26. juli 2021 kl. 08.40

AF: JOHN WENNERWALD

Nye tider 18. juli 2021 kl. 23.19

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: JOHN WENNERWALD

Spærretid nej tak 12. juli 2021 kl. 11.16

AF: BØJE HANSEN

Til Leif Jensen, Følfodvej… 10. juli 2021 kl. 09.34

AF: JOHN WENNERWALD

# Me too 04. juli 2021 kl. 22.34

Annonce

ANNONCE