Annonce
Indland

Coronakrisen fordobler antallet af klager over aflyste fly

Der er meget langt mellem passagererne i Københavns Lufthavn i Kastrup under coronakrisen. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Udbruddet af coronavirus har medført mange aflyste fly og flere danskere, der kæmper med at få pengene retur.

Dobbelt så mange danskere har klaget over aflyste fly de seneste måneder sammenlignet med samme periode de foregående år.

Det viser nye tal fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, skriver DR.

Coronakrisen har medført mange aflyste fly, og det betyder, at rigtig mange forbrugere har ret til at få deres penge retur.

Men det er tilsyneladende lettere sagt end gjort, hvilket kan ses i den store stigning i antallet af klager til styrelsen.

- Styrelsen kan oplyse, at der har været en stigning i antallet af klager grundet de mange flyvninger, som er blevet aflyst som konsekvens af coronakrisen, skriver kontorchef Lars Korsholm i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en mail til DR Nyheder.

På to måneder fra 14. marts til 14. maj i år har styrelsen modtaget i alt 483 klager. Af dem er 333 klager over aflyste fly - altså 166,5 om måneden i snit.

Det er en fordobling sammenlignet med antallet i 2019 og 2018. Dengang var der gennemsnitligt 82 klager om måneden grundet aflysninger.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) slår over for DR Nyheder fast, at forbrugeren har ret til at få deres penge tilbage, når et fly er aflyst.

Men han opfordrer samtidig forbrugerne til at have tålmodighed under de særlige omstændigheder, som coronakrisen har medført.

- Der er i øjeblikket mange flyselskaber, der arbejder med stærkt nedsat bemanding. Det kan godt have en vis effekt, i forhold til at der er passagerer, der ikke rettidigt får en tilbagebetaling, siger han til DR.

Forbrugerrådet Tænk oplyser til DR, at deres rådgivning i øjeblikket er lagt ned af henvendelser fra folk, der kæmper med at få refusion for deres aflyste flybilletter.

Rådet oplever især, at mange forbrugere har meget svært ved at komme igennem til deres flyselskab, eller at de kun bliver stillet en voucher i udsigt.

Link til artikel på DR
  • En næsten mennesketom Københavns Lufthavn.
    Der er meget langt mellem passagererne i Københavns Lufthavn i Kastrup under coronakrisen. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof