Annonce
Indland

DSB vil undersøge smitterisiko i tunnel under Storebælt

Når DSB's tog kører under Storebælt, bliver der ikke sendt frisk luft udefra rundt i toget i knap fire minutter. DSB vil derfor have undersøgt, hvad risikoen er for spredning af coronavirus i den tid, skriver Ingeniøren. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I tog, der kører under Storebælt, skiftes luften ikke ud i knap fire minutter. DSB undersøger smitterisiko.

DSB vil undersøge, hvor stor smitterisikoen er, når passagerer på tog mellem Sjælland og Fyn indånder hinandens luft i mindst tre minutter og 40 sekunder.

Der sker, når togene kører under Storebælt i den otte kilometer lange tunnel. I de knap fire minutter, der tager at køre igennem, bliver luften ikke skiftet ud med frisk luft udefra. Det skriver Ingeniøren.

Manglende udluftning kan føre til spredning af coronasmitte, lyder det fra både det amerikanske Center for Sygdomskontrol og Forebyggelse (CDC) samt Sundhedsstyrelsen herhjemme.

Sidstnævnte anbefaler at undgå recirkulation af luft og i stedet tilføre ren luft udefra.

Derfor vil DSB have styr på, hvor stor risikoen er i de knap fire minutter under Storebælt, siger Thomas Thomsen, underdirektør for togteknik i DSB, til Ingeniøren.

- Spjældet slår over til ren recirkulation, lige så snart vi kører ind i tunnelen. Jeg ved ikke, om det kan blive et problem på de knap fire minutter.

- Det er svært at regne på. Men vi vil gerne undersøge, om det har indflydelse, lyder det.

I første omgang håber togselskabet, at CO2-luftkvalitetsmålinger i IC3-dieseltogene kan give svar.

De undersøgelser er DSB i gang med sammen med Teknologisk Institut. Togselskabet har også kontaktet Statens Serum Institut, skriver Ingeniøren.

Thomas Thomsen mener, at luftudskiftningen i IC3-tog er god nok, når der trækkes luft ind, selv om det ikke er muligt at åbne vinduerne.

Der har været krav om mundbind eller visir i den offentlige transport siden august. Fredag blev det forlænget til 2. januar.

Alligevel vil DSB have risikoen for spredning undersøgt, fordi man er bekymret for, om en såkaldt superspreder kan sende virus rundt i et fyldt tog i myldretiden.

Artikel fra Ingeniøren
  • DSB
    Når DSB's tog kører under Storebælt, bliver der ikke sendt frisk luft udefra rundt i toget i knap fire minutter. DSB vil derfor have undersøgt, hvad risikoen er for spredning af coronavirus i den tid, skriver Ingeniøren. (Arkivfoto) Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof