Samtaler og åbenhed om ordblindhed og læsevanskeligheder er meget vigtige, når forældre skal støtte deres ordblinde barn.
Har ens barn fået diagnosen ordblind, så er det vigtigt, at man som forælder taler åbent om det - på en positiv måde, siger koordinerende læsevejleder i Sorø Kommune Carsten Milan Nielsen.
- Man skal være meget åben om barnets ordblindhed, og at det er en vanskelighed, som handler om afkodning, og at det ikke har noget med intelligens at gøre, siger han.
Derfor skal man også omtale det at være ordblind positivt.
- Det handler ikke om intelligens, det handler om afkodning. Og man kan sagtens få en hvilken som helst uddannelse, på trods af at man har et læsehandicap, siger han.
Hvis man som forælder selv eller andre i familien har haft læsevanskeligheder, så skal man fortælle det til barnet.
- Mange forældre, jeg har til samtale, har aldrig talt med deres eget barn om, at de selv har læsevanskeligheder. Måske fordi det tidligere har været et tabu, siger Carsten Milan Nielsen.
Men det skal man gøre, for åbenheden har stor betydning for barnet, som på den måde lærer, at det ikke står alene.
- Det betyder anerkendelse, og det giver dem en erkendelse af ikke at stå alene med det. Mange børn ved jo ikke, hvorfor de har så svært ved at lære at læse og skrive, så hvis de ved, at andre også har svært ved det, så bliver det lettere, siger han.
Når man så taler om sine egne vanskeligheder og oplevelser i skolen, så vend det til noget positivt, anbefaler læsevejlederen.
- Så skal man ikke tale skoleoplevelsen negativt ned, for det er demotiverende for barnet, som hurtigt adopterer den holdning, siger Carsten Milan Nielsen.
Hold fast i at tale positivt om det, men fortæl også, at det er et slid at være ordblind. At det kræver meget arbejde. Og her skal man som forælder støtte op om de strategier, som barnet lærer, og holde dem op på, at de bruger deres hjælpemidler.
- Den største overvindelse for forældre er ofte at blive ved med at fastholde skolen, alle lærere og barnet i, at det skal bruge hjælpemidlerne dagligt, så det bliver en god indøvet vane, siger Carsten Milan Nielsen.
Tilbud om hjælpemidler er forskellige fra kommune til kommune, men det kan være en bærbar pc eller en tablet med programmer, som hjælper på forskellig vis.
- Det kan være et program, der læser teksten op, eller et program, som kan bearbejde indscannede tekster, som man så kan få læst op og skrive i. Man kan også arbejde med ordforslag, som er en udvidet form for stavehjælp, og tale en tekst ind, siger læsevejlederen.
Han anbefaler også, at man bruger hverdagen til at tale om sproget, lave ordlege, når man kører bil, synge sange eller øve rim og remser.
Det er også godt at høre lydbøger - både for sjov men også fagbøgerne fra skolen. Det tæller nemlig også som læsning:
- Typisk siger man, at ordblinde har den samme lytteforståelse som andre, så hvis de lytter til en tekst, så vil de kunne udlede det samme af indholdet, som hvis en normal elev læste det, siger Carsten Milan Nielsen.
Derfor kan en god strategi være at få læst tekster op i eksempelvis matematik.
- Ordblinde elever bliver hurtigere trætte, fordi de bruger flere ressourcer på at afkode. Så hvis de sidder med en matematikopgave, så er der ikke grund til at læse, hvad den går ud på, så er det måske her, man skal lytte i stedet, siger han.
I uge 40 er det international ordblindeuge, og rundt omkring i Danmark afholdes der en række arrangementer i den anledning. Man kan se mere på www.ordblinduge40.dk.
/ritzau fokus/