Vinterdæk, frostsikring og refleksveste er nogle af nøgleordene, når bilen skal gøres klar til vinterferien.
Mange danskere vælger at køre i egen bil, når vinterferien skal tilbringes på ski.
Men hvad end du har kurs mod de norske fjelde eller de østrigske alper, skal du give bilen lidt opmærksomhed inden. For der er langt til både pister og afterski, hvis køreturen ender med havari.
Derfor skal du som det første have styr på vinterdækkene, råder Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker hos FDM - Danmarks største interesseorganisation for bilejere.
- De fleste har vinterdæk på deres bil i forvejen, men man skal sikre, at de er i orden, og at dækkene har et godt mønster på minimum fem-seks millimeter, siger han.
De halvgamle vinterdæk, du måske kører rundt på herhjemme, kommer nemlig på overarbejde, når du pludselig kommer et sted hen, hvor der er rigtig meget sne, forklarer han.
Herefter skal du have styr på dine snekæder. Nogle steder er de lovpligtige, andre steder er de bare gode at have. Og du bør øve dig i at montere dem hjemmefra, råder Jørgen Jørgensen.
- Så man ved, hvad det handler om, og ikke står med det første gang ude i en kæmpe snedrive, siger han.
Det kan også være en god idé at få stresstestet bilens batteri. Især hvis det er en ældre bil, eller det er lang tid siden, den har været til service.
- Hvis du skal ned og holde en uge i 10-15 graders frost, så kan det godt være, at dit halvgående batteri - som ellers klarer det fint herhjemme - ikke kan holde til det, siger Jørgen Jørgensen.
Når du alligevel har motorhjelmen åben, bør du også give sprinklerne noget frostsikret sprinklervæske. For du bruger typisk mere sprinklervæske i snevejr - og hvis den ikke er frostsikret, kan både dyser og væske fryse til.
- Den sprinklervæske, du kan købe nu, vil typisk være rigelig frostsikret. Men der er måske nogle, der stadigvæk har noget sommer-sprinklervæske på, siger Jørgen Jørgensen.
Helt lavpraktisk bør du også tjekke, at alle bilens lygter virker. Både så du kan se, men også blive set, i vintermørket.
- De fleste ved, om deres forlygter virker, men en defekt baglygte eller manglende stoplys er der mange, der kører rundt med i lykkelig uvidenhed. Og hvis man kører i meget usigtbart vejr, er det jo rigtig uheldigt, understreger Jørgen Jørgensen.
I bør også altid medbringe refleksveste til alle i bilen, råder Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.
Nogle steder er de lovpligtige, andre steder er de bare gode at have med for en sikkerheds skyld.
- Tag dem med under alle omstændigheder, og tag med til alle i bilen. For hvis der sker noget, og man skal ud og stå i mørket på vejen, så bliver man set af de andre biler, siger hun.
Hun råder også til, at du får en fagmand til at gå bilen efter i sømmene, hvis du ikke selv er så praktisk anlagt. Og hvis der er noget, der skranter, så få det ordnet inden køreturen.
- Det kan være penge, der er givet rigtig godt ud, hvis man kan undgå at havarere. Især i udlandet, hvor det samtidig kan blive rigtig besværligt, hvis man havarerer, siger Pernille Ehlers.
/ritzau fokus/