Kontekst, øjenkontakt og gentagelse er nogle af nøgleordene, når dit barn skal fange interessen for ord og tale.
Når dit barn forsøger sig med de første lyde og forsøg på ord, er der en del, du kan gøre for at hjælpe ord og forståelse på vej.
En af de vigtigste ting at have fokus på er, at du bruger ordene i den rigtige sammenhæng. Det vil sige, at du taler om tingene, netop som de sker.
Det er sværere for barnet at koble tingene sammen, hvis du taler om ting, der snart skal til at ske.
Det forklarer Birgitte Albæk Henriksen, som er uddannet tale-høre-pædagog, formand for Foreningen af Universitetsuddannede Audiologopæder og arbejder som privatpraktiserende læse- og talepædagog hos Mit barns sprog.
- Gør det så simpelt, tydeligt og langsomt som muligt, siger hun og tilføjer:
- Når det er sengetid, så siger man, "nu skal du have nattøj på, nu kommer bamsen". Man sætter ord på alt, hvad man ser.
Derudover må du ikke undervurdere øjenkontakten. For hvis den ikke er der, har barnet ikke noget at kommunikere til.
Når barnet er omkring et år, forventer man, at det siger de første ord - altså et indholdsord som mor, far eller kat.
- Det vil sandsynligvis være udtalt som dar og tat i stedet for far og kat. Vi forventer faktisk, at det er udtalt forkert, siger Birgitte Albæk Henriksen.
I de første år skal man ikke rette, når barnet har problemer med udtalen. I stedet gentager man sætningen korrekt og hjælper derigennem barnet til at finde den rigtige udtale.
Men det er faktisk ikke kun dig som forælder - eller andre voksne som eksempelvis pædagoger - der har betydning for barnets sprogudvikling.
Et studie, som blev præsenteret på en forsamling for Acoustical Society of America tidligere på året, viser, at toårige lettere lærer nye ord fra et andet barn end fra en voksen.
- Det er fascinerende at lære, at børn udviser selektiv læring fra andre børn, der taler. Det har betydning for social kognition og selektiv social læring, siger Yuanyuan Wang fra Ohio State University i en pressemeddelelse.
De toårige lyttede i eksperimentet til et børnerim, som blev fortalt af enten en voksen eller et barn mellem otte og ti år. Og her sad nye ord altså bedre fast, når de blev sagt af et andet barn.
/ritzau fokus/