Kun hver fjerde kaster sig ud i at forhandle med håndværkeren. Det giver ellers pote for størstedelen af dem, der prøver, viser en ny undersøgelse.
Et spritnyt køkken eller en omfattende renovering af badeværelset kan hurtigt blive en større udskrivning.
Alligevel prøver kun 23 procent af forbrugerne at forhandle med håndværkeren om prisen eller ydelsen. Det viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Wilke har lavet på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
For bare fem år siden gjaldt det 38 procent.
Der er ellers god grund til at pudse forhandlingsevnerne af. For faktisk har 79 procent fået noget ud af anstrengelserne, viser undersøgelsen.
- Det kan være et nedslag i pris, en bedre ydelse eller en ekstra ydelse. Men på en eller anden måde har de fået en forbedring i produktet, en lavere pris eller noget ekstra, forklarer Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Grunden til, at der ikke bliver forhandlet mere, er, at forbrugerne er tilfredse, de kender håndværkeren, eller fordi det er en lille opgave.
Men det bør altså ikke holde dig tilbage.
- Det kan stadig være en god idé at forhandle eller indhente flere tilbud. Over tre fjerdedele svarer, at de har fået noget ud af det, siger Niels Enemærke.
Morten Bruun, som er cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, siger, at alt som udgangspunkt er til forhandling.
Derfor kan det også være en idé at tænke i mere end kroner og øre.
- Det kan være at få byggeaffaldet kørt væk eller at få ryddet inden. Måske er prisen for to håndværkere den samme, men ingen af dem har med i prisen at komme af med byggeaffaldet, siger Morten Bruun og tilføjer:
- Så kan man godt sige, at den der har det med i tilbuddet får opgaven.
Han gør dog klart, at man heller ikke må stirre sig blind på prisen.
- Det kan være dyrt at købe noget for billigt. Så jeg ville tænke mig om en ekstra gang, hvis det ene tilbud var megameget billigere. Man skal også sørge for, at materialerne, man får leveret, er de samme.
Han råder til at indhente to-tre tilbud som sammenligningsgrundlag.
- Er prisen forskellige, kan man godt spille dem lidt ud mod hinanden og høre, om ikke de andre kan matche prisen, siger Morten Bruun og fortsætter:
- Og hvis prisen er den samme, kan du se, om du kan få en ekstraydelse i det ene tilbud, som er noget værd for dig. Det kunne også være, den ene kunne levere bedre materialer. Men det kræver lidt indsigt fra dig.
Når du skal indgå en aftale, så råder han til at bruge aftaleformularen AB-Forbruger. Det er en standardaftale, hvor der er taget højde for mange af de ting, der potentielt kan give problemer.
/ritzau fokus/