Dine personlige data bliver opfattet som en valuta på lige fod med penge i en ny opdatering af købeloven.
Du skal bare ind at hente en gratis app. Trykker på knappen for at hente den ned. Så skal du godt nok også lige svare på, om du vil du give den adgang til din lokation, din adressebog og dine billeder.
Det virker lidt mystisk. Og har slet ikke nogen relation til det, du vil bruge appen til.
Og hvis det var Pernille Tranberg, som er dataetisk rådgiver i softwarevirksomheden Digital Identity, der fik spørgsmålet, ville hun droppe alt om den app og finde en anden.
- Når du betaler med dine data, er det jo ikke gratis, pointerer hun og tilføjer:
- Og jeg vil ikke give mine data ud til højre og venstre.
For dem i den anden ende er dine oplysninger nemlig guld værd.
Og nu får dine data faktisk også en værdi rent juridisk, fortæller Kim Fogtmann, som er jurist hos Forbrugerrådet Tænk.
I den nye købelov, som trådte i kraft ved årsskiftet, bliver dine data nemlig betragtet som en valuta - ligesom hvis du købte en app for klingende mønt.
Det betyder, at hvis et firma forlanger flere af dine personlige data, end de egentlig har brug for til at levere den digitale service, så har du så at sige betalt med dine data.
En løbeapp må altså gerne bede om din lokation for at kunne fungere, men den har måske ikke noget at bruge din adressebog eller billeder til.
Og hvis du betaler med dine personlige oplysninger, får du nu et sæt rettigheder, på lige fod med hvis du havde købt en vare for kontanter.
- Det er en ændring, der siger, at de personlige oplysninger, vi afgiver - som når du taster navn og adresse og så videre - er en betaling, hvis virksomhederne indsamler eller behandler flere oplysninger end nødvendigt til levering af det digitale indhold eller digitale tjeneste, siger Kim Fogtmann og fortsætter:
- Og selv om du ikke har betalt med penge, men med dine oplysninger, vil du nu kunne gøre købeloven gældende. Det vil sige, at du kan reklamere over en mangel. Så hvis Spotify ikke fungerer til din smartphone eller lever op til forventningerne, kan du reklamere, selv om du ikke har betalt med andet end dine oplysninger.
Virksomheden skal altså afhjælpe eller udbedre fejlen for dig, på linje med hvis der var tale om et købt og betalt produkt.
- Det sætter også fokus på, hvor stor værdi personoplysninger har, siger Kim Fogtmann.
Kan de ikke det, har du også ret til at hæve købet. Det vil i praksis sige, at du skal stilles, som om købet ikke har fundet sted - og derfor have slettet alle dine personlige oplysninger, forklarer han.
/ritzau fokus/