Flere lokale kunder er de seneste dage ringet op af falsk bankmand.
LOLLAND-FALSTER Torsdag blev en kunde i Lollands Bank ringet op af en mand, som udgav sig for at hedde Anders Kristiansen og at være sikkerhedsmedarbejder i den lokale bank.
Han fortalte kunden, at kundens netbank var blevet hacket, og han ville hjælpe med at udbedre problemet, og for at indgyde yderligere tryghed påstod "Anders Kristiansen", at politiet lyttede med på en anden linje.
Han bad derefter kunden om vedkommendes kode til en konto i banken af sikkerhedsmæssige årsager.
Desværre faldt kunden i fælden og opgav koden. Efterfølgende blev der hævet 30.000 kroner på den lokale kundes konto.
Flere er ringet op
Den kunde, som er blevet franarret de mange penge, er ikke den eneste, som er blevet ringet op af en person, som har udgivet sig for at være fra banken.
Lollands Bank har hørt fra tre andre kunder, som er blevet kontaktet på lignende måde.
Foruden "Anders Kristiansen" fra Lollands Bank er der også en bankkunde, som er blevet ringet op af en person, som udgave sig for at være "Mads" fra Lollands Bank i Rødby.
- Vi kan ikke advare nok imod den slags opringninger, siger direktør i Lollands Bank, Anders F. Møller.
- Eksemplerne viser, at svindlerne er blevet mere og mere udspekulerede, men vi vil gerne slå fast, at man aldrig skal udlevere NemID-koder, betalingskortoplysninger, SMS-koder eller andre personlige oplysninger - de er strengt personlige, siger bankdirektør Anders F. Møller.
- Banken ringer eller skriver aldrig for at udbedre sikkerheden på netbank eller betalingskort.
- Vi må heller ikke spørge til kundens personlige kode - ikke engang, når vi står ansigt til ansigt med kunden i en af vores filialer, siger bankdirektøren.
Når den slags svindel foregår, er det ikke altid, banken kan hjælpe kunden med at få sine penge igen.
- Kun hvis svindleren ikke har nået at flytte pengene fra den konto, som de i første omgang er blevet overflyttet til, kan vi tilbageføre beløbet. Men desværre går det ofte sådan, at svindleren først flytter pengene til en konto for derefter at flytte pengene videre, typisk til en udenlandsk konto, siger Anders F. Møller.
I sagen om den lokale kunde, hvis konto blev lænset for 30.000 kroner, var pengene overflyttet til en tredje konto, inden kunden og banken nåede at gribe ind.