På pengejagt på Christiansborg.
FEMERN BÆLT - Det er vigtigt, at vi griber de muligheder, der ligger for udvikling på en lang række områder.
Det var et af budskaberne, da formanden for Femern Belt Development, borgmester Holger Schou Rasmussen (S), og regionsrådsformand Heino Knudsen (S) torsdag var i Folketingets erhvervsudvalg for at tale om den fremtidige økonomi i Femern Belt Development.
Organisationen arbejder på at sikre, at byggeriet af den kommende Femern Bælt-forbindelse bliver til størst mulig gavn for den nære region - men økonomien i det arbejde er truet.
Mangler 3,5 millioner
Hidtil har det regionale vækstforum stået for at betale omkring 3,5 millioner årligt til Femern Belt Development, men med en erhvervsfremmereform, der har flyttet vækstforums penge væk, mangler der sikkerhed for omkring halvdelen af budgettet for det videre arbejde fra årsskiftet.
- Så skal vi have finansieret opgaven på anden vis. Derfor havde vi bedt om foretræde for udvalget for netop at gøre opmærksom på den enormt vigtige opgave, det er at skabe maksimalt udbytte af Femern-forbindelsen i Region Sjælland og særligt på Lolland-Falster, hedder det fra Heino Knudsen efter mødet i erhvervsudvalget.
Vi skal gribe mulighederne
- Budskabet er, at det her er meget mere end et stort infrastrukturprojekt, og at det er vigtigt, at vi griber de muligheder, der ligger for udvikling på en lang række områder, fortsætter Heino Knudsen.
Han nævner en række områder, hvor man gennem Femern Belt Development vil udnytte byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen:
- Det handler blandt andet om styrket beskæftigelse og uddannelse, tiltrækning af virksomheder til vores nye Femern Bælt Region, understøtte danske virksomheder i at få ordre i forbindelse med byggeriet og styrke samarbejdet med delstaten Slesvig-Holsten.
Var ikke klar tids nok
- Her er Femern Belt Development og de opgaver, de udfører, helt afgørende. Det er vigtigt, at dette fokus er der netop nu, for ellers når vi ikke at udnytte potentialerne, når forbindelsen er klar. Vi skal nødig stå i en situation, som man gjorde i forbindelse med Øresundsbroen, hvor det tog mange år, efter at forbindelsen var færdig, før vækstpotentialet blev indfriet. Ganske enkelt fordi man ikke var klar tids nok. De erfaringer skal vi lære af, siger Heino Knudsen.
Grøn energi
Holger Schou Rasmussen peger på Femern Belt Developments betydning for at kunne arbejde på tværs af de mange enkelt-temaer - et projekt, som Femern Bælt-forbindelsen kommer til at indeholde.
Som et konkret eksempel nævner han en ambition om at kunne få den kommende tunnelelementfabrik øst for Rødbyhavn til at bruge den grønne, vedvarende energi, der er i området.
- Femern Bælt-forbindelsen er så vigtigt og stort et projekt, at det skal udnyttes til at skabe udvikling her på en egn, som konjunkturerne har været imod gennem en periode, siger Holger Schou Rasmussen.