Annonce
Lokal nyt

Lolland i strid med Fernet Branca: ’Livet er ikke bittert på Lolland'

Reklame for Fernet Branca, var kun beregnet for København.

Tanken bag reklame på spiritus, var at sætte fokus på de høje boligpriser i København.

"Du har endelig råd til en 3-værelses lejlighed med havudsigt - hvis du flytter til Lolland."

Sådan lyder meterhøje gadereklamer i hovedstadsområdet efterfulgt af et billede af en Fernet Branca-flaske og tilføjelsen: "Life is bitter."

Men reklameteksten er svær at sluge for beboere på Lolland. For selvom lejlighederne ganske vist er billigere på øen, så er livet ikke bittert. Det skriver DR Sjælland.

- Det er ærgerligt. Deres (Fernet Brancas, red.) reklamebureau er ikke helt opdateret på, hvad Lolland står for i dag, fortæller Kirsten Sydendal, der er med i Facebookgruppen Lolland Falster Lovestorm.

Som en modreaktion til reklamerne har gruppen sendt deres eget bud på en reklame til firmaet.

De foreslår i stedet, at der skal stå ’Enjoy your bitter. Life is great’.

- Fordi livet er godt, når man kan købe en treværelses lejlighed på Lolland. Det er ikke trist, fortæller Kirsten Sydendal til DR Sjælland.

Rådgiver: Bidrager til negativ omtale af LollandKnud Lindholm Lau ejer kommunikationsbureauet Tekst og Tale. Han vurderer, at der ligger et mindre positivt budskab om Lolland i reklamen.

- Reklamen afspejler afsenderen som en, der tænker, at livet på Lolland er betydeligt dårligere end det liv, vi er vant til at leve. Det ved de personer, der kommer fra områderne, at det ikke er, siger Knud Lindholm Lau til DR Sjælland.

Ifølge Fernet Branca har reklamen alene hængt i hovedstadsområdet, men reklamens placering i storbyen kan også have konsekvenser for Lolland, mener kommunikationsrådgiveren.

- Det bidrager til tegningen af Lolland som et mistrøstigt område. Reklamen påvirker, om man har lyst til at flytte eller tage et arbejde dernede.

Fernet Branca: ’En misforståelse’Sammen med et nyt bud på bitter-reklamen overvejer Lolland Falster Lovestorm også at vedlægge en invitation til Fernet Branca om at besøge Lolland.

- Vi passer på vores omdømme. Nogen i Facebookgruppen foreslår, at vi inviterer dem herned. Både reklamebureauet og Fernet Branca-folkene. Så kan de se en anden side af Lolland, end den de åbenbart kender.

Kirsten Sydendl mener heller ikke, at gruppen er krænket af reklamen. Alligevel er det vigtigt at reagere på den negative omtale.

- Der er rigtigt meget, som vi ikke vælger at reagere på. Men en gang imellem er det sundt at bruge det til at engagere os og finde fællesskabet, siger hun.

DR Sjælland har været i kontakt med reklamebureauet Brandhouse, der har lavet den danske reklame for Fernet Branca.

De ønsker ikke at medvirke i et interview, men i stedet har de på vegne af Fernet Branca Danmark sendt en kommentar, hvor de blandt andet mener, at der er tale om en misforståelse:

"Reklamen, som på tidspunktet kun kunne findes i Storkøbenhavn, skulle på humoristisk vis italesætte en af de få ting, der er lige så bittert som smagen af Fernet-Branca: De høje huspriser i København, der for mange københavneres tilfælde vil betyde, at man skal flytte et godt stykke væk fra omgangskreds og job i København, hvis man vil have sin drømmebolig."

"Om man kan lide reklamen og dens formulering er op til den enkelte, men intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau på boliger i hovedstaden; ikke at præsentere livet på Lolland som 'bittert'."

At reklamen udelukkende skulle henvende sig til personer bosiddende i København, køber kommunikationsrådgiver Knud Lindholm Lau ikke.

I stedet mener han, at reklamebureauet for Fernet Branca er gået galt i byen med deres bitre reklame for Lolland.

- Reklamen signalerer, at de mennesker, der forfatter og betaler den, lever inde i storbyens glasklokke, understreger han.

- Man gør sig morsom på bekostning af mennesker, som lever et liv i et område, der ikke er så velkørende erhvervsmæssigt set som resten af landet.

  • alice-pasqual-R0uKhoSzPUc-unsplash
    Reklame for Fernet Branca, var kun beregnet for København.
Annonce
Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Annonce
Annonce
Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Kørte med tog ind i Ukraine: - Man mærker mest krigens nærvær på stemningen

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Guldborgsund

Møder stor kritik: - Generelt virker det farligt

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

112

Bragede sammen: 23-årig kvinde kørt på sygehuset

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Øget med millioner: Christen bag stor fremgang

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof