Professor i trafikøkonomi vurderer, at der intet unormalt er ved de tre lukningstruede busruter i Guldborgsund.
GULDBORGSUND Buspassagerer på ruter mellem Nørre Alslev og Stubbekøbing, Nykøbing og Gedser og Vordingborg og Sakskøbing frygter at miste deres bus, når Region Sjælland skal spare på den kollektive trafik til næste år.
Det er Movia, der kører ruterne for Region Sjælland, og her opgør man statistik på passagerer og økonomi for hver en kilometer, busserne ruller på landevejene.
Statistikken viser, at de tre busruter i Guldborgsund har en såkaldt selvfinansieringsgrad i 2019 på 44 procent for rute 736, 41 procent for rute 740 og 25 procent for rute 760. Det er tallet for, hvor stor en del af busbilletten passagererne selv betaler. Resten betaler Region Sjælland i tilskud.
Ifølge professor i trafikøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau er der intet ualmindeligt ved de tre ruters selvfinansieringsgrad.
- 760 ligger i den lave ende, men de to andre ligger midt i feltet. Der er ikke noget ved tallene, der peger på, hvorfor det netop er de linjer, man vil spare på, siger Mogens Fosgerau.
Han påpeger, at hele pointen ved offentlig trafik er, at der er brug for tilskud.
- Hvis der ikke skulle tilskud til at drive buslinjer som disse, havde det offentlige jo ingen rolle at spille. Kunne man tjene penge på at køre dem, ville man jo sætte dem fri til private, siger Mogens Fosgerau og fortsætter:
- Hele målet med kollektiv trafik er, at folk uden bil kan komme rundt i landet. Uanset hvor de bor. Spørgsmålet derefter er så, hvor mange penge man vil bruge på det system holdt sammen med, hvor bøvlet man vil gøre det for befolkningen, siger Mogens Fosgerau.
I statistikken kan man også læse, hvor mange passagerer, der satte sig i sæderne på de tre buslinjer i 2018s tre første måneder.
På rute 736 mellem Nørre Alslev og Stubbekøbing blev der talt 14.082 kunder i januar, 10.418 i februar og 12.339 i marts.
I 740'eren fra Nykøbing til Gedser talte Movia 10.003 passagerer i januar, 8.704 i februar og 9.716 i marts.
Og på rute 760 mellem Vordingborg og Sakskøbing stod der 2.312 passagerer på i januar, 2.019 i februar og 2.301 i marts.
Passagertællingerne er ifølge Movia lavet på hverdage og udenfor store ferieperioder. Februar er dog kendt for at rumme skolernes vinterferie, og der er da også et dyk at se her.
Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen har de regionale busser generelt oplevet en vækst i antallet af passagerer på knapt 10 procent siden 2011.
- Stigningen i antallet af passagerer viser, at den målrettede regionale indsats og prioritering af den kollektiv trafik har virket. Til gavn for vækst, udvikling og et Danmark, der hænger sammen, konstaterer Danske Kommuner i den anledning på sin hjemmeside.
Ruter på Lolland-Falster, som kan blive ramt af besparelserne:
720R Maribo-Rødby Færgehavn. Linjen foreslås nedlagt.
736 Stubbekøbing-Nørre Alslev. Region Sjællands andel af linjen foreslås nedlagt.
740 Nykøbing-Gedser Færgehavn. Driften foreslås reduceret: timedrift i dagtimer og totimersdrift aften og weekend - eller nedlagt helt.
760 Vordingborg-Sakskøbing. Driften foreslås reduceret til en morgentur og to eftermiddagsture.
780 Nakskov-Tårs Færgehavn. Region Sjællands andel af linjen foreslås nedlagt.
R-nettet. Foreslås beskåret til timesdrift klokken cirka 9-13.