Movia er sluppet for negativ presseomtale af busreklamer, efter at nye regler blev indført for et års tid siden.
Husker du den gang, Movias busser kørte rundt med store reklamer med billeder af bare bryster? Det var Nygart Privathospital, der reklamerede for muligheden for at få "nye bryster", og reklamerne udløste masser af presseomtale. For kunne det virkelig passe, at man skulle kunne se den slags reklamer på offentlige busser?
I dag er de nøgne bryster fortid på busserne, og det er man godt tilfreds med hos Movia.
Mandag fik Movias bestyrelse således en "orientering om status for administrationen af Movias nye reklameregler", og her kan man læse, at Movias bestyrelse i maj 2020 vedtog nye reklameregler, der trådte i kraft 1. januar 2021.
De nye regler indebærer, at det ikke længere er tilladt at reklamere på Movias busser for "strip- eller sexklubber, pornografi og lignende varer eller tjenester relateret til disse." Reklamerne må heller ikke indeholde billeder eller tekst "af seksuel/pornografisk karakter", ligesom de ikke må "indeholde billeder, hvor der gøres brug af udpræget nøgenhed eller nøgenhed i en kontekst, som er egnet til at vække anstød".
Målet med det nye regelsæt var, står der i orienteringen, blandt andet "at begrænse negative pressesager om reklamer på busserne, hvor Movias image lider skade". Negative reklamesager er nemlig ressourcekrævende for Movia og annoncørerne, ligesom "gentagende negativ omtale devaluerer busreklamemarkedet".
Ingen negative sager
Og hvordan er det så gået, siden de nye regler trådte i kraft, for knap et år siden? Godt, synes Movia. Eller som der står i redegørelsen:
"Der har ikke været negative reklamesager i pressen til skade for Movias og busreklamemarkedets image i perioden".
Administrationens vurderer også at det er gået fint med at implementere reglerne, og at der har været en god forståelse af, at en strammere regulering er til gavn for alle parter og busreklamemarkedet generelt.
Administrationen understreger dog, at der fortsat fra tid til anden vil skulle foretages skøn af, om konkrete reklamer er inden for rammerne, og at administrationen til tider vil skulle foretage nogle vanskelige vurderinger.