Det offentlige kommunikerer kun elektronisk: Får du ikke tjekket din e-Boks, kan det gå rigtig galt
RØDBY Entreprenør Jens Henriksen, Rødby, fik pludselig travlt i dagene op til jul. Hans forretningsejendom i Rødby var på vej mod trangsauktion, uden han selv vidste det.
- Det var en af mine kunder, der havde set det. Han mente, at jeg skulle se at få sendt regningen på det arbejde, jeg havde lavet for ham, så jeg kunne betale mine regninger, fortæller Jens Henriksen.
Han troede sig i første omgang udsat for en joke, men hans ejendom var virkelig på vej på tvangsauktion.
- Uden jeg havde hørt noget som helst. Intet brev, ingen stævning, fortæller en rystet Jens Henriksen.
Han havde sin ejendomsskat tilmeldt Betalingsservice, men det viste sig, at en regning på 4.200 kroner ikke var betalt. Det havde så ført til rykkere, der var landet i e-Boks: Dem havde Jens Henriksen ikke fået set.
Nu efterlyser han en bedre varsling af det, der kunne være blevet en alvorlig sag for virksomheden.
- Vi skal ikke kommunikere på anden måde, siger sektorchef Per Voetmann, Lolland Kommune.
Almindelige borgere kan søge sig fritaget fra elektronisk post - det kan virksomheder ikke, de har bare at følge med.
I mellemtiden har Jens Henriksen fået afværget tvangsauktionen - det kom til at koste ham 18.000 kroner inklusive de gebyrer og renter, ejendomsskatten var vokset med.
Jens Henriksen ærgrer sig dobbelt over sagen, fordi han for et par år siden med post sendte kommunen en regning på udført arbejde.
Brevet kom retur med besked om, at regningen skulle fremsendes elektronisk. Det gjorde Jens Henriksen så, hvorefter der ikke skete mere - trods rykkere.
Den ellers glemte regning har han fundet frem igen: Nu vil han have sine penge.