I Lolland Kommune går indvandrerelever ud af 9. klasse med højere karakterer end danske elever.
LOLLAND På landsplan klarer indvandrerelever sig dårligere end danske elever, men i Lolland Kommune er det lige omvendt.
Det fremgår et notat, som Rikke Jensen, direktør for Skole og Dagtilbud i Lolland Kommune, har lavet til børne- og skoleudvalget som et oplæg til en politisk drøftelse af, hvordan det går med integrationen af børn og unge i Lolland Kommune.
For danske elever går på landsplan ud af 9. klasse med et karaktergennemsnit på 7,3, og indvandrerelever med et snit på 6. Det viser en gennemsnitsberegning af data fra publikationen Indvandrere i Danmark 2020 fra Danmarks Statistik, hvor tallene er opgjort, som et gennemsnit over de seneste fem år, på henholdsvis piger og drenge, og danske, ikke-vestlige indvandrere, vestlige indvandrere, ikke-vestlige efterkommere og vestlige efterkommere med indbyrdes forskelle.
Ifølge notatet går indvandrerelever (notatets sprogbrug, red.) i Lolland Kommune derimod ud af 9. klasse med et karaktergennemsnit på 6,7, mens danske elever går ud med et snit på 5,9.
Det hænger sammen med befolkningsprofilen i Lolland Kommune, som er præget af, at "dem der fraflytter er bedre uddannet end dem, der bliver - og dem der tilflytter er endnu mindre uddannet", lyder det i notatets opsamling.
Dog ændrer billedet sig for elever, som går ud af 10. klasse. Her klarer indvandrerelever sig dårligere end de danske. Til gengæld påbegynder også flere indvandrerelever en ordinær ungdomsuddannelse end de danske elever.
Konklusionen i notatet lyder derfor, at der ikke er belæg for at mene, at børn og unge med indvandrerbaggrund har flere sociale udfordringer end de danske i Lolland Kommune.
- Tværtimod er der indikationer på, at de danske børn klarer sig dårligere i skolen end børn med indvandrerbaggrund, lyder det.
Gør det godt
For børne- og skoleudvalget er det opløftende læsning for så vidt integration.
- Det er vi rigtig glade for, fordi det viser, at vores dagtilbud og skoler gør det rigtig godt, siger formanden for børne og skoleudvalget, Signe Lund (S).
Ifølge hende er en del af forklaringen dog også, at andelen af indvandrere er relativ lille i Lolland Kommune. Den udgør ni procent af befolkningen i Lolland Kommune mod 14 procent i gennemsnit på landsplan.
- Når der ikke er en overvægt af indvandrerelever, så er det lettere at integrere dem. Det tror jeg faktisk spiller ind, siger hun.