cookie-og-privatlivspolitik
Eleverne har selv været med til at vælge, hvad de vil lave på de ugentlige trivselseftermiddage efter skole, som de i går tog hul på.

3

Billeder

Eleverne har selv været med til at vælge, hvad de vil lave på de ugentlige trivselseftermiddage efter skole, som de i går tog hul på.
Foto: Jan Knudsen

Lolland

Trivselstimer for puljemidler

Bruger puljemidler til klubber til styrket trivsel for 5. og 6 klasse




06. maj 2021 kl. 20:30 Af Rikke Folm Berg

SØLLESTED Det var næsten ikke til at få ørenlyd, da 15 af 21 elever i 6. klasse på Søllested Landsbyordning onsdag eftermiddag var samlet til den første af en række ugentlige trivselseftermiddage fra klokken 13.15 efter skoletid til klokken 19 fra nu af og frem mod sommerferien.

Eleverne var i gang med en quiz, hvor de fordelt på hold skulle henholdsvis spille og gætte en pædagog og lærer på skolen. Det udløste alt fra fnis til latter og grin, der fik overkroppe til at falde sammen ind over de fint pyntede borde med rester af kopper og kage. Hygge og humør var i top.

Egentlig skulle eleverne have bygget pallemøbler, men vejret gjorde, at en nødplan måtte i brug. I går stod den derfor på bordtennis, quiz, madlavning, hvor menuen lød på hjemmelavet pizza, og banko.

- Vi skal bare hygge os og have det sjovt i nogle timer, som en af pædagogerne formulerede det.


Udløber af politisk aftale

Trivselseftermiddagene er en af udløberne af den aftale om håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever frem mod sommeren, som regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Frie Grønne indgik 18. februar. Det skete i erkendelse af, at elevers faglige udvikling og trivsel har været sat på prøve under nedlukningen af folkeskoler, sfo, fritidshjem og klubtilbud i 2020 og 2021.

Annonce

Aftalen tildelte 164,5 millioner kroner til kommunerne til fagligt løft og trivselsindsatser. Den betød, at Lolland Kommune fik 710.182 kroner til ekstra undervisning i form af blandt andet tolærerordning og turboforløb, 310.616 kroner til ekstra indsatser i regi af ppr til elever i mistrivsel, 105.892 kroner til trivselsfremme i fritidshjem og klubber og 34.591 kroner til elevråd til trivselstiltag.

Heraf har Søllested Landsbyordning blandt andet fået 26.500 kroner til trivselsfremme i klubben, men da blot 4 af 21 elever i 6. klasse er tilmeldt sfo, valgte skoleleder Bitten Maria Bendtsen, at pengene skulle komme hele klassen til gode. Derfor er hele klassen på 6. årgang inviteret til de gratis trivselseftermiddage i klubben.

- Det er fællesskabet, de har savnet, forklarede hun.

5. klasserne får samme tilbud.

- Pengene skal nemlig bruges på de ældste årgange, og på Søllested Landsbyordning er det jo 5. og 6. klasserne.

Annonce

- Det er også dem, der har været hårdest ramt af mindst fysisk fremmøde.

Ifølge souschef Tina Gad Olsen giver trivselseftermiddagene i klubben eleverne mulighed for at være sammen på en anden måde, end når de modtager tavleundervisning.

- Det betyder, at nogle måske lukker sig mere op, fordi det er hjemligt og hyggeligt, fortalte hun.

Adspurgt var eleverne utrolig glade for muligheden for at være sammen efter skole, men i regi af skolen.

- Det føles rart, og man bliver meget glad for, at man endelig kan være sammen med sine venner efter at have været væk fra hinanden så længe. Det er også dejligt her, fordi man kan hygge i stedet for bare at lave lektier sammen, her kan man slappe af, sagde Andreas fra 6. klasse.

Annonce

- Det er hyggeligt. Vi hygger sammen, sagde Heidi.

- Jeg synes også, at det er hyggeligt at være sammen med mine klassekammerater, sagde Christine.

Ifølge Freja bliver fællesskabet bedre af det.

- Der bliver løsnet op, og folk begynder at hygge sig mere sammen. Da man var hjemsendt, der var folk meget bange for at se hinanden. Nu bliver der løsnet op for igen at ses og lave aftaler med hinanden, fortalte hun.

Ifølge Thomas Søndberg Olsen, Strategisk Controller i Lolland Kommune, er det meget forskelligt, hvilke tiltag der er iværksat for puljemidlerne fra skole til skole og klub til klub. Men i skolerne bliver de især brugt til at tilbyde tolærerundervisning resten af tiden op til afgangsprøverne, mens klubberne bruger midlerne til arrangementer og kulturelle tilbud, der skaber trivsel, oplyser han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

EM i skyggen 13. juni 2021 kl. 23.00

AF: JOHN BRILL ENGKEBØLLE

Det frie valg 11. juni 2021 kl. 23.50

AF: TOM AHLQVIST

Venstre,s nedstigning fra… 10. juni 2021 kl. 14.17

AF: PAW HALLANDSON

Skat, hvor skal børnene være? 08. juni 2021 kl. 11.55

AF: JOHN WENNERWALD

Modige beslutninger 06. juni 2021 kl. 21.56

AF: JOHN WENNERWALD

Sorteper 30. maj 2021 kl. 21.04

Annonce

ANNONCE