cookie-og-privatlivspolitik
Med stoppet for kørsel af togbusser vil DSB først betjene strækningen igen, når Femernforbindelsen er færdig i 2029. Her vil DSB vel at mærke betjene den nye togstation mellem Holeby og Rødby og herfra køre mod Tyskland.

3

Billeder

Med stoppet for kørsel af togbusser vil DSB først betjene strækningen igen, når Femernforbindelsen er færdig i 2029. Her vil DSB vel at mærke betjene den nye togstation mellem Holeby og Rødby og herfra køre mod Tyskland.
Foto: Anders Knudsen

Lolland

Udvalg vil have togbusser tilbage

Regionsudvalg vil tage sag om stop af togbusser i Rødbyhavn til transportministeren.




03. december 2021 kl. 06:00 Af Peter Levinsen Hansen

RØDBYHAVN Udvalget for regional udvikling i Region Sjælland vil have sag om stop af togbusser til Rødbyhavn for transportministeren. 12. december vil DSB ved skift af køreplanen på nuværende tidspunkt helt stoppe betjeningen af Rødby Færge Station i Rødbyhavn.

Et enigt og samlet udvalg vil dog nu tage kontakt til transportminister Benny Engelbrecht (S) og få sagen på hans bord.

- Vi vil forlange, at DSB skal opfylde sin opgave i forhold til passagererne. Det er simpelthen ikke i orden at lave sådan en forringelse. Det er syv år, hvor folk skal bruge 80 minutter hver vej. Så er vi i hvert fald helt sikker på at få affolket vejen ned til Rødbyhavn i forhold til de store arbejdspladser, der også ligger i området, fortæller Mette Vallentin Pedersen (SF) fra Nykøbing, der sidder i udvalget for regional udvikling.

Mens togbusserne i dag bruger 47 minutter på turen til Rødbyhavn, skal passagerer i stedet bruge buslinjen 720R med skifte i Maribo på Lollandsbanen. Denne kombination af bus og lokalbane tager 80 minutter.

- Arbejder man i treholdsskift og skal møde eksempelvis klokken 7.00 om morgenen, er det jo helt umuligt. Det er en af grundene til, at vi ikke synes, det er i orden. En anden er, at der kommer over 3.000 nye medarbejdere til Femern indenfor de næste par år. Mange af dem vil bo i Nykøbing. Så det giver ikke mening, at man ikke kan komme hurtigt frem og tilbage, fortæller Mette Vallentin Pedersen.

Annonce

Ifølge DSB tog 36 personer togbusserne hver vej fra Rødby Færge Station før corona.

- Men der skal man jo også tage i betragtning, hvor lang tid det egentlig er, at man har været tvunget til at køre i togbus, fortæller Mette Vallentin Pedersen.

Regionsrådspolitikeren mener, at der er tale om en spareøvelse hos DSB, når man vælger at stoppe kørslen med togbusser fra Rødby Færge Station.

- Man har brugt over 100 millioner kroner på togbusser det seneste år. Selvfølgelig koster togbusserne penge, men det er jo noget, de må have indregnet i deres planer. Det er jo passagererne, der kommer i første række, fortæller Mette Vallentin Pedersen, der sammen med udvalget mener, at Femern A/S bør støtte togbuskørslen.

- Det gjorde man, da man lavede togforbindelsen over Storebælt og Øresund. Det vil være småpenge for dem, og samtidig vil det også være deres medarbejdere, der bruger forbindelsen, fortæller regionsrådspolitikeren.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: PER HØYEM

Vindmøller og Power-to-x anlæg 14. januar 2022 kl. 00.23

AF: PER HØYEM

Leo Christensen og Vindmøller 09. januar 2022 kl. 11.48

AF: PER THOMSEN

Aotocampere Stubbekøbing 23. december 2021 kl. 18.41

AF: PER HØYEM

Power-to-x- anlæg og Vindmøller 23. december 2021 kl. 15.16

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen 21. december 2021 kl. 19.39

AF: MARIA SCHOUW NIELSEN

Specialskolen Lolland - er… 18. december 2021 kl. 19.56

Annonce

ANNONCE