Til næste år kan Klaus Østergaard fejre 30 år som selvstændig. Men faktisk var planen aldrig at vokse så meget. Men opgaverne var der, og så var det logisk at udvide.
Når man træder ind i kontoret hos K Ø Entreprise, der ligger lidt udenfor Errindlev, så kan man godt mærke, at der er gang i sagerne. Opgavelisterne hænger på væggen, og bordene bugner af papirer hos både Klaus Østergaard og hans kontorhjælp. Den afslappede 49-årige smed tager venligt imod, og vi finder et bord, hvor der er plads til blokken og kameraet. Men måske er det afslappede ikke helt i tråd med virkeligheden, for med 25 mand i forretningen, er der rigeligt at se til. Typisk begynder dagen klokken 7, og så stopper man, når man er færdig. Og i weekenden er der også altid noget at tage sig til. Nogle gange er han også en tur til bestyrelsesmøde i det lokale museum i Mejeriet, hvor han er aktiv. Samt naturligvis hygge med kæresten og en enkel fridag en sjælden gang imellem. Men ferier holder han ikke.
Voksede automatisk
Alligevel er han glad for sin livsstil, og kunne ikke ønske sig andet, fortæller han og beretter om dengang han bare blev smed som 19-årig og kørte rundt og lavede lidt af hvert. Det var i 1990, hvor han stille og roligt fik en større og større kundebase. For 15 år siden gik den ikke længere alene.
- Jeg blev spurgt, om jeg ikke kunne tage mig af nogle byggeopgaver også, og det kunne jeg jog godt, men så måtte vi være nogle flere, siger han. Og så fik han pludselig endnu en smed, og så siden tømrere og murere - og til sidst også en kloakmester. Tækkefirmaet Ølle Bølle fik han også ind under sine vinger, så i dag har han 25 mand og travlt med opgaver på Lolland-Falster - og andre steder, hvor opgaverne venter. Ud over traditionelle byggeopgaver, er han også specialiseret i opgaver, der kræver særlige kompetencer inden for eksempelvis smedevirksomhed samt renovering af bevaringsværdige huse. Og senest er også gulvafslibning blevet en del af forretningen.
Men spørger man ham om årsagen til, at virksomheden er blevet så stor, så ligger der ingen specifik strategi bag:
- Næh, ærlig talt så har jeg egentlig bare haft lyst til at hjælpe kunderne med deres udfordringer, og det har så løbende krævet, at virksomheden blev udvidet, siger entreprenøren, der er kendt i store dele af området - især fordi halvdelen af arbejdet kommer fra private, der ofte også har forbindelser til virksomheder, og så løber anbefalingen frit fra mund til mund.
Virksomhedskunder
Også virksomhedskunder er der mange af - også fordi virksomheden også kan løse de lidt mere tekniske udfordringer, der både handler om byggeri og smedeopgaver til eksempelvis fabrikker og vaskerier. Lokalt er eksempelvis Asicomo en stor kunde, som han har bygget større projekter til fire gange.
Og faktisk kunne Klaus Østergaard ind imellem godt finde opgaver til endnu flere mand, man nu tror han ikke, at han ønsker at blive meget større.
- Skulle en større opgave dukke op, så ville vi have svært ved at skaffe flere medarbejdere, så jeg tænker, at vi lader det være godt med den størrelse, som vi har nu, siger han og understreger, at han ingen planer har om at sælge virksomheden.
- Det var kun i gamle dage man kunne tjene penge på at sælge denne type virksomheder, fordi kunderne var loyale over for firmanavnet. Det kan man ikke regne med længere, så jeg har absolut ikke denne her virksomhed, fordi jeg skal sælge den en dag. Jeg har den fordi, jeg er smed og glad for det, som jeg laver, så det bliver jeg ved med, siger han.