Med en ottecylindret dieselmotor med biturbolader med elektrisk kompressor bliver Q8 en overlegen diesel-SUV.
Hvis du er typen som overvejer en kraftig dieselbil er dinner bønner blevet hørt. Nu er Audi nemlig klar med en voldsom biturbo-V8'er i Audi SQ8 TDI, som er den stærkeste dieselmotor på det europæiske marked. SQ8 kombinerer stor muskelkraft med ret god økonomi og integrerer en hel pakke af hightech-løsninger undervejs.
Bilens 4-liters TDI-motor yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min. Det er næsten nok til at deltage i et traktortræk i Spjald.
Men hvis det skal gå stærkt så når SQ8 TDI de 100 km/t på 4,8 sekunder, og på den måde accelererer den store SUV-coupé ligesom en sportsvogn. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t, og kraftoverføringen sker via en 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk quattro.
Undervogn
Som standard er Audi SQ8 TDI udstyret med køredynamiksystemet Audi drive select og adaptive air suspension sport med reguleret støddæmpning. Dette gør det muligt at bruge bilen i forskelligt terræn, idet luftaffjedringen varierer karrosseriets højde med op til 90 mm.
Som et alternativ til den standardmonterede styring og sportsdifferentialet, fås bilen også med firehjulsstyring, som øger bilens adræthed, idet baghjulene drejer i modsat retning af forhjulene ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at de styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.
Grøn bølge om 3, 2, 1...
Som standard sker dataoverførslen i SQ8 via standarden LTE Advanced, der ud over et Wi Fi hotspot og tjenesterne fra Audi connect er en del af MMI Navigation plus. Ruteplanlægningen indeholder mange nyttige funktioner - eksempelvis registrerer den førerens præferencer på baggrund af de kørte strækninger og kan derudfra komme med målrettede forslag.
Desuden er bilen så klog, at den gennem kollektive intelligens fra Audis bilflåde modtager data fra en central lyskrydscomputer, således at føreren kan vælge en hastighed, der passer til den næste grønne bølge. Når bilen holder for rødt lys, vil der i det virtuelle cockpit vises den resterende tid, indtil lyset skifter til grønt. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Denne service vil løbende blive udbudt i udvalgte europæiske byer.
SQ8 TDI quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.