Sund & Bælt er tilsyneladende ene om at mene, at Kong Frederiks IXs Bro skal klappe i for evigt.
I forbindelse med forarbejdet til anlægsloven for Femenbæltforbindelsen, som blev vedtaget i 2015, blev det vedtaget, at broen mellem Lolland og Falster i Nykøbing, skulle udvides med et ekstra jernbanespor.
I slutningen af sidste år meldte det statsejede Sund & Bælt ud, at man ønskede at broen ikke længere skulle være en klapbro efter udvidelse.
Det har skabt stor modstand lokalt. Og det viser sig, at Sund & Bælt er ene om at forlange broen lukket for sejlads med høje skibe, med den begrundelse, at en fast bro skaber større stabilitet i afviklingen af jernbanetrafikken.
Det er Sund & Bælt, der gennem datterselskabet A/S Femern Landanlæg finansierer udvidelsen af Kong Frederik IX's bro, så er det Banedanmark, som har ansvaret for at opføre broen. Og Banedanmark mener ikke, at der står noget i vejen for at opføre broen - og ej heller at lade den åbne for skibe, skriver TV 2 Øst.
- Det vil være muligt at åbne broen en gang i timen i ti minutter, oplyser Banedanmark til TV2 ØST.
I et høringssvar til anlægsloven tilbage i 2013 oplyste BaneDanmark på baggrund af en analyse af den fremtidige jernbanetrafik over broen, at det ville være muligt at kunne åbne broen i op til fem minutter to gange i timen.
TV2 ØST har forsøgt at få svar fra Sund & Bælt på, hvad der konkret har ændret sig, siden Banedanmark fik lavet analysen af mulighederne for åbning af klapbroen. Til det svarer Sund & Bælt i et skriftligt svar.
- Vi tager vores ansvar for sikkerhed og kvalitet på den nye bro meget alvorligt, og derfor benytter vi nu også muligheden for at undersøge en alternativ løsning for at sikre, at den løsning der vælges, er den bedste på både lang og kort sigt. Dette sker i fortsat dialog med Guldborgsund Kommune, skriver Sund & Bælt.